Idén var att jag skulle skriva om Australiensiska viner i min veckans vintipsartikel för min uppdragsgivare. Landets viner lockar. De är intressanta och kan man visa och ge exempel på spännande viner att prova och bekanta sig med som inte är de gängse vanliga som Penfolds m fl (ingen skugga över dom men det finns många fler att upptäcka) är min glädje stor. Det är skriv-och vin-kul såsom jag ser på mitt uppdrag! Veckans research gjorde att jag kom in på ett annat spår. Låt mig berätta något om Systembolaget....
Mina texter handlar om själva vinet, producenten och företaget kopplat till en kort beskrivning. Denna vecka ville jag hitta och tipsa om de roliga, goda och spännande alternativen till det sortiment som märks ut med ett A i högerkanten i Systembolagets listor. Vinerna skulle komma från Australien.
Jag går till min databas och börjar söka. Efter en del korrigeringar, viner som bara finns en enstaka butlej av och som jag kan markera som slutlevererade i mina nateckningar börjar jag se andra lustigheter. Viner som kostar ofantligt mycket, vad sägs om 2 900 kr för en vit australiensisk chardonnay (no-name,här men garanterat, den ligger inte i den prisgruppen). Dubbelkoll med Systembolagets websajt. Alright, jag förstår när jag ser att det är en exklusiv vit bordeaux, utsatt på samma artikelnummer. Den vita australiensaren syns inte till på Systembolagets sajt. Samma sak händer några gånger till, med andra viner. Märkligt är det att ett och samma artikelnummer används för olika viner, dessutom jag har inte någon notering om de nya exklusiva vinerna. Jag vet sedan länge att SB återanvänder artikelnummer när ett vin varit slutanmält mellan 4 till 6 månader. När nya listor kommer kan vi journlister se i våra egena anteckningar vilket artikelnummer som fått en ny produkt. Men det jag upptäckt nu är något annat.
Här har SB lanserat exklusiva viner, uteslutande i Stockholmsbutiken Regeringsgatan, utan att journalister blivit informerade. Man kan såklart fråga och kolla själv, -jag vet det. Men det är inte realistiskt då det kommer cirka 250 nya viner, inklusive nya årgångar minst 10 månader av 12 årligen. Dessutom, SB inköpsfunktion använder inte yxa och krita som arbetsverktyg, snarare datorer....-eller?
För alla som likt mig själv använder sig av möjligheten att hålla de egna anteckningarna och kanske en egen databas uppdaterade mot Systembolagets är det här utomordentligt irriterande. Enligt exemplet här behöver man manuellt gå tillbaka, kolla, ringa importörer och dubbelkolla upp "gamla" fakta som priser, namn och artikelnummer på produkter. Hur 2009 är det, jag bara undrar?
Irritation 2.
Några viner, exempelvis, artikelnummer 8411 visas som vanligt på hemsidan och att vinet finns i det ordinarie sortimentet. Men när man ska söka efter butik, för att veta vart man ska åka, får man nedanstående meddelande.
"Denna vara finns inte i någon butik. Vänligen kontakta din butik för mer information om eventuell beställning."
Jag ringer SB kundtjänst (090415) och frågar vad det betyder.
-vinet är slut, får jag till svar.
Men om det är slut brukar man inte få samma svar, då visas informationen att artikelnumret inte finns?
-det kan finnas i någon butik, men då bara en enstaka flaska.
Men då brukar det stå i vilken butik flaskan finns?
-ja, men här ligger några flaskor i depån.
Okej, då kan jag skriva att vinet kan beställas?
-ja, om man bor i Norrland!
Ursäkta, vad menar du?
-vi har två varudepåer. En i söder och en i norr. Depåerna servar sina butiker.
Så om man bor i Helsingborg så kan man inte beställa 8411 De Bortoli, 8 Year Old Barrel Aged?
-det är korrekt. Fast om någon mycket gärna vill ha det kan vi kanske göra ett undantag...
Stor skillnad mellan goodwill och god vilja
Irritationen är dels över mig själv som missat att det var på det beskrivna sättet ovan men också över att det är som det är och att man på ett så godtyckligt sätt ska vara utelämnad till bolagets goda vilja....typ, att de eventuellt kan göra ett undantag. Ska man nu dessutom vara tacksam över att få beställa, på det enda ställe man ska beställa av? För övrigt är det Systembolagets uppgift, plus att det ska fungera på samma sätt för alla, över hela Sverige.
Det jag skrivit ned här är två stora avikelser från uppdraget:
1. Sortimentet är inte tillgängligt eller lika för alla. Ett lyx-sortiment finns för dem som vet om det......
2. Ett beställningsförfarande som är märkligt och udda. Lägg till att det bygger på en relation, eller hur ska man annars tolka kundtjänst svar.
Bakgrund
De senaste fyra åren har jag lagt in mina provningsanteckningar i en databas, allt för att saker och ting, efterforskningar, faktauppgifter samt inte minst "de bästa tipsen" lätt och smidigt skulle kunna kommas åt och användas av mig här på hemsidan och i mitt jobb som vinjournalist.
Att vara journalist är en förmån då man har en chans att dela med sig till många av sin kunskap, informera djupare, kolla fakta och visa på alternativ eller missförhållanden. Kan man som jag arbeta på heltid med ett ämne som lika mycket är mitt intresse som ett jobb är det en, som jag menar, bonus långt utöver det vanliga. Därför lägger jag alltid ner tid på mitt jobb, det ska bli bra men än viktigare vill jag att det ska ge något extra i varje text. Så är ambitionen.
Det jag vill säga
Att mitt jobb försvåras av oprecisa uppgifter och märkliga rekommendationer om hur SB kunden ska bete sig när de ska handla.