Lynx – ett prisvinnande vin som nu ska nå nya vinälskare
När man år 2014 lanserade sitt första vin med bokstäverna ”Lynx” på etiketten så gjorde man det med en tydlig vision. Man skulle ge ett äkta uttryck av USA och Kalifornien, och man skulle framförallt överleverera smak kontra pris. Mindre än tio år senare är Lynx ett av Sveriges mest populära vinvarumärken - men hur lyckades man?
Våren 2023 samlas några av Sveriges främsta vinskribenter för att snurra, dofta och smaka på hundratals viner. Detta är vinskribenter som ihop har flera hundra års erfarenhet av branschen och som haft sina respektive näsor i tusen och återigen tusen olika vinglas. Det har blivit dags för Vinordic 2023, den mest ansedda och prestigefulla tävlingen där de mest prisvärda vinerna på Systembolaget ska koras. De olika tävlingskategorierna är många och breda. Det är allt från de mest prisvärda boxvinerna till de största fynden bland champagne över 600 kronor som ska utses. I kategorin där vinskribenterna ska utse det mest prisvärda röda vinet över 300 kronor, som är den högsta kategorin bland annat röda viner, så dyker det upp en flaska där det på etiketten står ”Lynx”, ett namn och ett vin som de flesta i Sverige förknippar med en betydligt billigare prislapp än så här. Men den här flaskan har inte hamnat fel. Det är en cabernet sauvignon från Napa Valley i Kalifornien för 499 kronor. Hur lyckades Lynx skapa ett varumärke där man kan erbjuda hyllade viner för 99 kronor, samtidigt som man lanserar ett vin för uppemot 500 kronor? Det här är historien om succéresan Lynx; om en vision, om USA och om ett tydligt mål.
"Vill alltid överlevrerera smakupplevelse kontra pris"
Det är mars 2014, Lynx Petite Sirah Zinfandel har just nått Systembolagets hyllor. Bakom vinet står producenten House of Big Wines och det här är det första vinet i Lynx-serien som når den svenska marknaden. House of Big Wines i sin tur är ett tätt och nära samarbete mellan flera olika amerikanska vinbönder och den svenska importören The Wine Team Global. Priset på vinet är under 100 kronor.
– Vi försöker hela tiden skapa ett kontaktnät över hela världen, oavsett ursprung. Ihop med dessa vinmakare handlar det sedan för oss om att kunna skapa den härligaste och smakmässigt roligaste vinupplevelsen som man kan få tag på till det priset. Vi vill alltid överleverera smakupplevelse kontra pris, och vi vill att Lynx ska vara det första valet när man tänker på och ska köpa amerikanskt vin, berättar Fredrik Serna som arbetar som inköpare av vin på The Wine Team Global.
Några år efter den första lanseringen av Lynx på Systembolaget lanseras ytterligare en handfull viner i samma serie. Bland annat dyker det upp en ekfatslagrad chardonnay för 109 kronor, en trelitersbox gjord på petite sirah och zinfandel för 289 kronor och en pinot noir-box för 315 kronor. Den gemensamma nämnaren när Lynx-serien breddas är prisvärdhet och överleverans, två uttryck som är ständigt återkommande.
– Det är en bred portfölj av viner som vi har tack vare det här nära samarbetet med de amerikanska producenterna. För oss är Lynx en representation av amerikanska viner. Vi vill visa upp regionen Kalifornien och bredden som finns där. Talesättet vi använder oss av är ”Great taste is always right” och för oss symboliserar det en livsstil och det lirar bra med regionen, fortsätter Fredrik Serna.
Lynx har alltid fokuserat på vin från Kalifornien
I samband med varje enskild lansering så har det gjorts ett gediget bakgrundsarbete där man ständigt varit i kontakt med vinmakarna för att få fram exakt den smakprofil och karaktär som man är ute efter. Det är många resor till USA för att kunna lansera exakt det vinet som konsumenterna vill ha.
– Att åka till Kalifornien och träffa alla partners, stora som små, är oerhört kul. Vi provar vin, blandar vin, testar olika årgångar och gräver ner oss i olika områden. Tillsammans hittar vi sedan den där balansen i vinet som vi är ute efter. Det handlar om att jobba med de olika komponenterna och alla enskilda detaljer. Det är ett jobb som tar en hel del tid, och det är lite det vi vill visa upp med Lynx också. Vin är ett hantverk där det alltid finns en vinbonde som planterat druvan, och vi vill lyfta det här hantverket. Oavsett om det är ett boxvin eller ett premiumvin så är det alltid en vinmakare där i bakgrunden som faktiskt gjort jobbet.
De senaste åren har Lynx gjort stor succé på Systembolaget, både som boxvin men även i flaska. För många svenskar har varumärket Lynx förknippats med kvalitativa viner till bra pris. När man i februari 2023 då valde att lansera en cabernet sauvignon från Napa Valley för 499 kronor, det vill säga en bra bit över vad de tidigare lanseringarna kostat, så lär en och en annan vinentusiast höjt på ögonbrynen. Det var det här exakta vinet som fanns med i Vinordic Wine Challenge 2023 när vinskribenterna under en blindprovning skulle kora de största fynden på Systembolaget i samband. Väl där blev det en guldmedalj för Lynx Napa Valley Cabernet Sauvignon, 2020, i den högsta kategorin för röda viner.
– För oss handlar det inte om prislappen på ett vin. Vi vill alltid erbjuda konsumenterna något mer. Vi vill få fler att få upp ögonen för Lynx. Hela varumärket har breddats genom åren med olika erbjudanden från Kalifornien. Nu är detta ännu ett steg på resan, och det är fantastiskt kul att få vara med på en sådan här resa där vi arbetar med ett varumärke som vi alla tror på och som konsumenterna dessutom lärt känna väldigt väl, säger Amanda Ax som är Brand Manager för Lynx på The Wine Team Global.
"Vi har lyckats med varumärket"
Lynx Napa Valley Cabernet Sauvignon är den första delen i Lynx nya Signature Series där man siktar på mer premiuminriktade viner, men med exakt samma vision som med alla andra viner som har Lynx på etiketten. För Fredrik Serna har resan med Signature Series varit speciell och lanseringen av vinet är efterlängtad. Det var redan under pandemin som de började prata om att lansera ett nytt vin med en annan inriktning. När USA väl öppnade upp portarna igen i november 2022 så stod Fredrik Serna där med ett tydligt mål, och det var att hitta den bästa möjliga ”caben” från Napa Valley som skulle bli en del av varumärket Lynx.
– Att få en guldmedalj direkt är verkligen ett kvitto på att vi lyckats. Vi har lyckats med varumärket, designen, samarbetet med vinmakaren i Kalifornien och under alla steg i processen. Det har varit en härlig resa att ta fram något som nu går och kammar hem en guldmedalj. Det är helt otroligt och det bästa resultatet som kunde hända.
– Återigen handlar det om vår vision att överleverera smak kontra pris. Även de som varit med från starten 2014 och köpt våra viner sedan dess, så vill vi att man ska återkomma till Lynx varje gång man blir sugen på vin från USA. Vi vill att folk ska bli lyckliga av att dricka våra viner. Man ska ta en klunk och börja le. Sen om det sitter en guldmedalj på vinet så är det självklart bra, men för oss är det ett ännu större kvitto om man kan förse det där leendet och få folk att själva inse att det är ett riktigt bra vin. Om och om igen dessutom. Oavsett prispunkt och vilket av våra viner man dricker. Vi älskar att göra folk lyckliga med våra viner.
Finns det inte en risk att konsumenterna blir förvirrade när ni nu lanserat ett vin som skiljer sig åt så pass mycket prismässigt från era andra viner?
– Nej det tror jag inte, för Lynx handlar det som sagt inte om prislappen, utan det handlar om helhetsintrycket när man dricker vinet, oavsett hur mycket det kostar. Vi vill alltid överleverera och få folk att inse att man dricker ett riktigt bra vin.
– Just i fallet med Lynx Napa Valley Cabernet Sauvignon så har det testats blint mot andra röda viner i samma prisklass, och ändå vann det guld. Det säger en del om hur bra det är och vilken kvalitet det håller. Serien Signature Series höjer ribban för vad man kan erbjuda. Med den här serien handlar det mer om trender, att möta konsumenterna och höra vad de vill ha.
Hade ni trott att Lynx skulle bli en sådan succé som det ändå blivit?
– Det är svårt att säga hur stort man hade trott att det skulle bli, men jag vet att vi alltid följt visionen. Man bygger inte varumärken genom att förändra hela tiden, utan man måste tro på det man gjort från början och stå för det man är. Det kan ta några år men det viktiga är att man är ärlig mot sig själv och konsumenterna, säger Amanda Ax.
Vad är målsättningen framöver med Lynx?
– Det är att fortsätta jobba med vår vision och vår plan, att leverera en äkta bild av USA och Kalifornien. När konsumenterna tänker på amerikanska viner så tänker man på Lynx. Lynx som vin ska visa upp bredden när det kommet till druvor, samtidigt som vi aldrig ruckar på kvalitet och smakupplevelse. Lynx är amerikanskt vin för oss, avslutar Fredrik Serna.
Recension av Lynx senaste vin
Lynx, Napa Valley Cabernet Sauvignon, 2020 (59948) 499:-
I just det här vinet så går det inte att bortse ifrån att man direkt i doften får den där stiltypiska amerikanska Cabernet Sauvignon-tonen. Här är det koncentrerad mörk frukt med tydliga inslag av plommon, mörka körsbär, tydlig fatkaraktär, choklad, kaffe och vanilj. Smaken bjuder på en rejäl upplevelse där det både är kraftigt, pompöst men samtidigt elegant och balanserat. Se det lite som en actionfilm med massvis av smällar men med ett romantiskt och lyckligt slut där alla gråter. Ett kraftpaket som fortfarande är fräscht, snyggt och charmigt.