Millesime Bio | branschmässa för ekologiskt vin
MILLESIME BIO 2016. Den 27 januari samlades vinbranschen i sydfranska Montpellier. Millesime Bio 2016 lockade 4500 besökare, däribland många från Sverige. Vinproducenter ställde ut sina senaste ekologiska kreationer inför kräsna paletter från världens alla hörn.
Millesime Bio – bakgrund
Millesime Bio grundades 1993 av Sudvinbio, en marknadsföringsorganisation för vinmakare från vinregionen Languedoc-Roussillion. I dagsläget är hela 90 procent av regionens ekologiska vinmakare medlemmar. Men det är inte bara vinproducenter från södra Frankrike som ställer ut, i dag kommer de från hela Europa. Kravet för att få ställa ut är en ekologiskt certifiering. Miljötänk går ofta hand i hand med etiskt uppförande, något som genomsyrar hela eventet. Till exempel får alla utställare exakt samma yta att ställa ut på, inte som på många andra mässor där större producenter kan köpa sig en större eller bättre plats.
Resan från nisch till mainstream
För 23:a gången möttes vinmakare, vinimportörer och annat branschfolk för att under tre dagar ta pulsen på ekovinet. Millesime Bio har utvecklats från en mässa för alternativa vinproducenter och skäggbeklädda vinbutiksföreståndare till att idag i allra högsta grad vara ett event för alla. Millesime Bio rider givetvis på ekovins-trenden och är idag en av de viktigaste mässorna för vinbranschen. En anledning till detta är att den globala ekologiska vingården ökat från 88,000 hektar till 256,000 hektar från 2004 till 2011*. Det är ett rasande tempo, 197 procent på sju år eller 28 procent årligen.
Allt viktigare för svenska vinimportörer
Fransmän dominerar fortfarande besökssiffrorna, men antalet utländska besökare stiger. Årets evenemang hade rekordsiffror på 25,5 procent utländska besökare, vilket är 3,5 procent högre än föregående år. Skandinaviska köpare har aldrig vart synligare, hela 11,25 procent av årets besökare kom från de nordiska länderna. Vinerna som plockas upp av de svenska vinimportörerna kan alltså komma till Sverige redan i sommar (till restauranger) och till hösten kan de finnas på Systembolaget.
— Den största skillnaden mellan Systembolaget och restauranger är det att bolaget kräver en ekologisk certifiering för att klassa en producent som ekologisk. Arbetar en krog med ekologiska viner och de vet att en vinproducent arbetar enligt ekologiska principer kan detta räcka utan att producenten har en certifiering, säger Daniel Turpeinen på Quaffable Wines som i år besökte mässan för femte gången. Som krogbesökare verkar det alltså svårt att veta om ett vin är ekologiskt certifierat av exempelvis Krav, eller – av krögaren själv.
Svenska vinimportörer kommer till Millesime Bio på jakt efter de senaste trenderna.
Svenskar törstiga på ekovin
Sverige törstar vi efter ekovin och allt fler är redo att leverera. Inför mässan hade det franska marknadsundersökningsföretaget IPSOS* anlitats för att undersöka hur européerna förhåller sig till ekologiska viner. Det visade sig att svenskarna låg i topp av de undersökta länderna. Hela 57 procent av svenskarna svarade att de köper ekologiska viner ibland, vilket kan jämföras med tvåan Tysklands 42 procent och trean Frankrike med 40 procent. Enligt Cecilia Ekfält på Business France har dessa och liknande siffror nyligen fått franska vinproducenter att få upp ögonen för Sverige, vilket banar väg för en ökad konkurrens om marknadsandelar inom snar framtid.
– Jag försöker att avdramatisera faktumet att Sverige har ett vinmonopol, det gäller till syvende och sist att hitta rätt samarbetspartner (importör) och jobba långsiktigt. Franska vinproducenter har nog fått upp ögonen för att det finns ett stort intresse av vin i Sverige och även andra kanaler att nå ut på än Systembolaget såsom på restaurang och via internet, säger Cecilia Ekfält.
Varför köper vi ekovin egentligen?
Den vanligaste anledningen till att köpa ekologiskt vin är enligt IPSOS att det ses som ”miljövänligt,” hela 63 procent av ekovinskonsumenter i Europa köper ekologiskt vin av just den anledningen. Trots det ekologiska vinets hastiga framfart ska man komma ihåg att 65 procent av européer aldrig köpt ett ekologiskt vin.
Inga tillsatta sulfiter – ekotrend på Millesime Bio 2016
Det räcker tydligen inte med att ”bara” vara ekologisk på en mässa för ekovin. För att stå ut från mängden och kunna ta skäligt betalt krävs det att man hittar sin egen väg. Man ska ha i åtanke att ekologiskt vin som kategori är mindre lönsamt för producenten än konventionellt "vanligt" vin.* Viner utan tillsatta sulfiter är tekniskt komplicerade att tillverka och kostar därför 25-30 procent mer*. På årets mässa fanns allt från sulfitfria alkoholfria viner till vita Loire-viner utan tillsatta sulfiter. Spanien är den globala ledaren i ekologiska vingårdar, de hade också sin beskärda del viner utan sulfit-tillsats. På mässan såg vi för första gången ett vineri från La Mancha som inte bara var ekologiskt, utan även biodynamiskt och dessutom med ett gäng viner helt utan tillsatt svavel. Javier Parra från Bodegas Parra Jiménez menar att sulfitfria viner är på uppgång framförallt i Tyskland och norra Europa.
– Sulfitfria viner säljer vi mest i Tyskland. I Spanien är det fortfarande många som tror att vinproducenter konverterar till ekologiskt för att de inte kan konkurrera med konventionella producenter i kvalitet, säger Javier Parra en av de glada vinproducenter som snappades upp av en svensk vinimportör under de tre intensiva dagarna.
Cecilia Ekfeldt från Business France höll presentationen "Sweden and Organic Wine"
*1. Research Institute of Organic Agriculture (FiBL)
*2. IPSOS (2015) The Europeans and Organic Wine
*3. Università degli Studi di Foggia (2010) Can Organic Wine be a profitable Differentiation Strategy?
*4. Comillas Pontifical University, Dr Carmen Valor (2015) "Organic wine: nearing demand"
Läs mer:
Ekologiskt vin
Biodynamiskt vin