Proemio – den nya generationens viner från Argentina
År 2001 valde Marcelo Bocardo att köpa en bit land i närheten av Argentinas vinhuvudstad, Mendoza. Över 20 år producerar vinhuset Proemio Wines nästan 300 000 liter årligen, och man gör det med ett tydligt fokus på varje enskild druva som odlas i vingårdarna.
Som tredje generationens vinmakare hade Marcelo Bocardo alltid en stor kärlek till druvorna. Även om han själv arbetade åt andra stora bolag, bland annat som chef för druvmusten hos en jätte inom branschen, så hade han alltid en dröm om att en dag producera sina helt egna viner. Sagt och gjort, 2001 valde han att köpa en liten bit mark i närheten av storstaden Mendoza vid bergskedjan Andernas sluttningar. Vinhuset döpte han till Proemio.
– Det måste nämnas att de första 10-15 åren som min far drev Proemio Wines så var det i princip en hobbyverksamhet. Vi gjorde väldigt små volymer och vi experimenterade en hel del med de olika druvorna, berättar Nicolas Bocardo som är son till Marcelo och den som är ansvarig för allt det kommersiella kring Proemio i dag.
Pekat spikrakt uppåt för Proemio Wines
Samtidigt som många vinhus i Argentina har en enorm historia i ryggen, med många generationer som satt sina spår kring vinmakandet, så är Proemio Wines lite av det motsatta. Här började man först för mindre än tio år sedan fokusera på att börja producera lite större volymer och även exportera vinerna till andra delar av världen. Just att man inte hade den där historian i ryggen gjorde att man även kunde lägga fokus på andra druvsorter än enbart malbec.
– Malbec är fortfarande den mest planterade hos oss, och 70 procent av våra viner består av malbec. Men vi värnar även om våra cabernet-viner, petit verdot, garnacha och syrah. Och det vi försöker få fram med våra viner är att platsen där druvorna odlas ska synas genom dem. Det handlar främst om den fysiska platsen och inte lika mycket om själva vinmakandet. Vi vill inte ha överekade viner utan fokus ska alltid ligga på druvan, fortsätter Nicolas Bocardo.
Det senaste decenniet har det pekat spikrakt uppåt för Poemio Wines. Man har gått från att bedriva en hobbyverksamhet till att i dag exportera 90 procent av de 300 000 liter som man producerar varje år. Och man gör det till framförallt USA och Storbritannien. Man har dessutom lyckats med att lyssna på marknaden och försöka anpassa vinerna efter varje enskild marknad.
-- Vinet som vi har här på den svenska marknaden till exempel, det finns bara här. Det finns inte ens i Argentina, säger Nicolas Bocardo.
"Burkvin är inte stort i Argentina"
Vinet han syftar på är Proemio Wines Malbec som med sin röda burk sticker ut på Systembolagets hylla. När Nicolas och hans far fick förfrågan om att ta fram ett burkvin gjort på malbec så var han till en början skeptisk, men när han själv fick se resultatet så var han nöjd med det.
– Såklart jag var skeptiskt. Burkvin är inte stort i Argentina, det är knappt någon som dricker det där borta. Men jag försöker få mina vänner att testa det, och om man ska vara helt ärlig så är det otroligt mycket smidigare i många fall än vad en flaska är. Jag som gillar att vara ute i naturen, där passar ett burkvin perfekt.
Hur känner du kring just den här tveksamheten som finns kring burkviner?
– Jag förstår att folk är tveksamma och att man inte riktigt är säker på vad man får, men om man testar det ihop med ett flaskvin så kommer man inse att det inte är någon skillnad. Det är ett format som är väldigt intressant och som går helt och hållet i linje med vad vi vill göra.
På hög höjd odlas Proemios malbec-druvor.
Till den brittiska marknaden har man bland annat skapat ett populärt boxvin. Och just det där med de hållbara förpackningarna är något som Nicolas Bocardo tror på.
– Vi måste gå åt det mer hållbara hållet. Men för oss som är verksamma i Mendoza så har det varit naturligt under en längre tid. Vi måste inse var vi befinner oss. I Mendoza måste vi ta tillvara på vattnet vi får. Det bor två miljoner i staden och alla ska dela på vattnet, och då inser man hur extremt viktigt det är för oss att vi visar respekt för det vi har.
Vad tror du om framtiden för Argentina och för er på Proemio Wines?
– Jag tror att vinlandet Argentina går åt helt rätt håll. Vi måste fortsätta arbeta med kommunikationen och att få ut budskapet kring våra viner. Vi måste fortsätta förklara att det inte enbart är malbec utan att det finns så oerhört många andra druvor som håller väldigt hög klass också, avslutar Nicolas Bocardo.
Recension av Proemio
Proemio, Malbec, 2022 (2549) 45:-
Ett ungt fruktigt men ändå fräscht malbec-vin som bjuder på björnbär, blåbär, svartpeppar och viol. Det märks att man jobbat på att ta fram det här vinet då det inte har de där nästan överfruktiga och tonerna som vissa malbec-viner har en tendens att ha. Det här är fortfarande fräscht med en behaglig syra. Ett imponerande burkvin.