Laddar annons
Ruffino firar 100 år i Sverige
6 Jun, 2023
Uppdaterad:
6 Sep, 2023

Ruffino firar 100 år i Sverige

Att Systembolaget började bedriva verksamhet i mitten på 1950-talet är välkänt, men långt innan det hade vi i Sverige börjat handla vin från södra Europa. Det välkända vinhuset Ruffino från Toscana levererade sin första flaska till Sverige redan 1921.

Året är 1921 och Europa har börjat repa sig efter första världskriget. Samtidigt lastas det på lådor med vin på ett tåg i Florens. Den välkända toscanska producenten Ruffino ska leverera sitt vin Fiasco till norra Europa och Sverige. Få visste då att den där leveransen var startskottet för en i dag över 100 år gammal tradition av vinimport från Toscana. Importen av vin från Ruffino kan mycket möjligt vara den äldsta ihållande importen av vin från en enskild aktör i Sverige.

– Vi har faktiskt kvar originalkvittot från den där tågleveransen 1921, vilket visar hur långt bak det här bandet mellan Ruffino och Sverige går, berättar Ludvig Mörnesten som arbetar hos importören Philipson & Söderberg i samband med firandet av jubileet.

Ruffino var något nytt när det kom till Sverige

Även om Ruffino är långt ifrån det äldsta vinhuset i Toscana och Italien, så är man ändå ett av de absolut mest välkända vinhusen på den svenska marknaden med sina viner. Deras Chianti har till exempel funnits på Systembolaget sedan starten 1955 och är i dag den mest sålda Chiantin i Sverige. Enligt Sandro Sartor som är vd för Ruffino så har det krävts hårt jobb för att nå dit man är i dag.

– När Ruffino väl började säljas i Sverige så var det något nytt. Det tar tid att bygga upp en historia och tradition. Det som i dag känns nytt kommer om 50 år kanske kännas som något traditionellt och historiskt, om man förvaltar det väl.

Hur har Ruffino som producent lyckats hålla sig kvar i ett land i över 100 år?

– Jag tror det handlar väldigt mycket om att vi är väldigt folkliga. Vi har aldrig varit en snobbig producent, utan vi har alltid varit nära folket och konsumenterna. Våra viner har uppfattats som väldigt folkliga och något som man vågat testa oavsett vem man är eller var man kommer ifrån.

– Jag vet att vinindustrin kan uppfattas om väldigt snobbig och fin av många utifrån, men det är inte en bild vi delar. För oss är vin mycket mer än så, det är något man dricker och delar vid massvis av olika tillfällen. Och det är exakt den bilden vi alltid velat dela av Ruffino.

Ruffino

I dag går den välkända flaskan av Ruffino Chianti fortsatt att hitta på väldigt många Systembolag, och i beställningssortimentet går det att hitta en rad andra viner från producenten. Bland annat deras Brunello di Montalcino, deras supertoscanare och även deras hyllade Ducale Oro-viner.

En annan faktor som spelat väldigt viktig roll enligt Sandro Sartor är att Ruffino enligt honom alltid arbetat med kontinuitet.

– Vi känner våra viner och vi vet vilken kvalitet de håller, och vi vet att konsumenterna också uppskattar just den här ihållande kvalitén. Sen strävar vi alltid efter att utvecklas och hitta nya vägar att gå. För oss är det viktigt att inte stå stilla utan att hela tiden röra på oss.

"Från och med 2025 kommer alla viner vara ekologiska"

Enligt Christian Bottegal, som är exportchef hos Ruffino och som arbetat åt vinhuset i över tio år, så händer det mer än någonsin hos producenten.

– Det är år noll för oss nu. Vi har haft flera år noll genom vår historia, då stora saker inträffat. Men just nu måste jag ändå säga att det är år noll, för från och med 2025 så kommer våra samtliga odlingar vara ekologiskt certifierade och våra viner så också. Och det är väldigt viktigt för oss.

– Sverige var faktiskt det landet som låg till grund för det här ekologiska arbetet. Det var alltid den svenska marknaden som piskade oss att tänka på det här sättet och börja skapa ekologiska odlingar, säger Sandro Sartor.

Även om Ruffino funnits på den svenska marknaden i över 100 år, vilket kan vara någon slags rekord för en enskild producent, så menar Sandro Sartor att man kommer finnas kvar i minst 100 år till.

– Det måste vara målet, och vi kommer fortsätta hålla samma höga kvalitet på våra viner genom åren, avslutar Sandro Sartor.