Nu i oktober kommer nyhetssläppet av viner i fasta sortimentet. Även om det finns en del riktigt bra viner där är ändå den genomsnittliga kvaliteten för dålig mot vad en inköpare av Systembolagets storlek och resursstyrka borde kunna få fram. Orsaken är att bl. a. att Systembolaget leker prispressare in absurdum och inte vågar välja viner på kvalitetskriterier.
Systembolaget lanserar i april och oktober nyheter i det fasta sortimentet. Långt innan bestämmer de vilka viner som de tar in offerter på från de ca 300 svenska importörerna. Offertförfrågan innehåller typiskt ett hösta pris. ett distrikt eller geografiskt område, druvsort(er) och en smakbeskrivning med en rad associativa utryck, som kaffe, tjära, frukt och olika ektoner mm, När offertproverna kommit in provas dessa blint av provningsgrupper. Provarnas uppgift är att försöka hitta det vin som ligger närmast beskrivningen. Det vinet vinner och lanseras. Denna process verkar numera göras mycket seriöst och välkontrollerat. Problemet är att ju mer exakt den görs desto sämre blir det.
Provningen syftar inte till att hitta det bästa vinet bland alla kandidaterna för listningen. Den syftar till att hitta det vin som passar bäst in på smak beskrivningen, vilket är något helt annat. Den innehåller inte någon genuin kvalitetsaspekt på vinet. Systembolaget vill för allt i världen undvika att göra egna bedömningar av någonting. De är efter alla skandaler rädda för att släppa fram någon bedömning baserad på erfarenhet och kunskap som inte kan objektifieras. Genom att provarna bara skall hitta hur de subjektivt ser på likheten med offertbeskrivningen tror de att det blir nästan objektivt. Men att låta dem prova kvalitet i mer genuin mening med avgörande faktorer som balans, längd och genomklang i smakerna liksom komplexitet och nyansrikedom, det vågar inte Systembolaget låta sin provare göra. Det tycker de blir för subjektivt. Förr hade man inte lika bra koll på processen, då smög det sig in mer kvalitetstänkande och de utvalda vinerna var i genomsnitt klart bättre.
Därför resulterar hela processen numera i att det blir sämre viner med ”rätt” formella egenskaper som skickas in och som vinner offertprovningarna och så småningom dyker upp ute i butikerna. Det är ju lätt att ändra på det. Prova gärna mot beskrivningen och låt de ca 7 viner som ligger närmast ta en dust om vilken som är bäst i kvalitet. Det skulle ge avsevärt bättre nya viner i fasta sortimentet. Sluta att vara så rädd för att bedöma något subjektivt. Det är bättre att välja nästan rätt än exakt fel.
Systembolaget har den i sig goda ambitionen att pressa priserna på sina viner i sortimentet. Det gör man genom att i offerten för en viss typ av vin ange ett högsta pris som ligger avsevärt under det som just denna vintyp annars har. Följden blir att man för ”förnäma” vinnamn får in offertprover på de som inte lever upp till namnet. Dvs. otypiska viner med berömda namn. De är då billiga för sitt namn men värdelösa i förhållande till sitt ändå betydande pris. Prisvärdheten på sådana viner är ofta mycket låg, därför att de görs på områdets sämsta druvor.
Ett avskräckande exempel nu i oktobersläppet är vinnaren av en dubbeloffert på vit och röd bourgogne under 100 kronor. Vinnaren är två riktigt usla viner därför att pris- och kombinationskravet uppenbarligen stängt ute alla de bra producenterna, eller så har de inte deras viner stämt med smakbeskrivningens formalia. Vinnaren på offerten för en billig champagne har av samma skäl blivit en riktigt dålig champagne för 188 kronor, som inte alls klarar konkurrensen med de bästa mousserande vinerna kring hundringen, enligt min bedömning. På direkt fråga så säger man på Systembolaget att man i viss mån har insett problemet och kommer att vara lite försiktigare med att kräva kvalitetsförstörande låga priser i sina offerter. Vi får se.
Oktobersläppet i fasta sortimentet förra året var i min bedömning i genomsnitt riktigt uselt. I april i år var det betydligt bättre. Nu i oktober 2011 är det avsevärt bättre än förra året men inte tillräckligt bra för vad Systembolaget borde kunna åstadkomma om de blir smartare och modigare. De borde välja kvalitet framför formella beskrivningar. De borde acceptera att kvalitet från världens bästa vindistrikt har ett pris som inte ens Systembolaget kan administrera ned.