
The Grape Collective – så skapade vinserien som sticker ut
När en ny vinserie skulle skapas hos importören Spring Wine & Spirits så satte de sig ner runt ett bord, diskuterade, bollade och kom fram till att de ville ha okomplicerade viner som alla kunde uppskatta. Sagt och gjort, The Grape Collective skapades.
Att kalla aktören Spendrups för en jätte inom dryckesbranschen i Sverige är allt annat än en överdrift. Med några av landets mest välkända och populära ölvarumärken är det få som lyckats missa Spendrups enorma framgångssaga de senaste decennierna. Det många dock inte känner till är att jätten även har sålt vin sedan 1995, då vinmonopolet avskaffades, genom dotterbolaget Spring Wine & Spirits. Bland de mer kända varumärkena hittar vi i dag Nashville Stories av Jill Johnson, det italienska vinhuset Pasqua och det populära spanska vinet El Coto.
”Vi får vara med och bestämma kring själva vinmakningen”
I början av 2019 tog de då kontakt med en producent i Tyskland som arbetar på ett hållbart sätt. Ambitionen var att skapa ett vin som följde de senaste trenderna och som samtidigt kunde fylla ett hål på den svenska marknaden.
Själva processen kring hur ett vin kommer till börjar i ett innovationsforum där man spånar kring uppslag och idéer. Man får impulser kring vad som är på gång, vad som saknas, vad som trendar och vad som skulle funka. Sedan gäller det att matcha idén med en passande producent där ute.