The Grape Collective – så skapade vinserien som sticker ut
När en ny vinserie skulle skapas hos importören Spring Wine & Spirits så satte de sig ner runt ett bord, diskuterade, bollade och kom fram till att de ville ha okomplicerade viner som alla kunde uppskatta. Sagt och gjort, The Grape Collective skapades.
Att kalla aktören Spendrups för en jätte inom dryckesbranschen i Sverige är allt annat än en överdrift. Med några av landets mest välkända och populära ölvarumärken är det få som lyckats missa Spendrups enorma framgångssaga de senaste decennierna. Det många dock inte känner till är att jätten även har sålt vin sedan 1995, då vinmonopolet avskaffades, genom dotterbolaget Spring Wine & Spirits. Bland de mer kända varumärkena hittar vi i dag Nashville Stories av Jill Johnson, det italienska vinhuset Pasqua och det populära spanska vinet El Coto.
”Vi får vara med och bestämma kring själva vinmakningen”
I början av 2019 tog de då kontakt med en producent i Tyskland som arbetar på ett hållbart sätt. Ambitionen var att skapa ett vin som följde de senaste trenderna och som samtidigt kunde fylla ett hål på den svenska marknaden.
Själva processen kring hur ett vin kommer till börjar i ett innovationsforum där man spånar kring uppslag och idéer. Man får impulser kring vad som är på gång, vad som saknas, vad som trendar och vad som skulle funka. Sedan gäller det att matcha idén med en passande producent där ute.
– För oss är det allra viktigaste att vi får vara med och bestämma kring själva vinmakningen. Vi släpper inte det utan vi vill vara med och påverka i alla steg. Sedan tar vi fram det här vinet ihop med producenten.
I dag går det att hitta Riesling Returns från The Grape Collective i ett 50-tal systembolagsbutiker och på ett stort antal restauranger. Med sin konstnärliga etikett sticker flaskan ut och har snabbt seglat upp som en av de flaskor som sticker ut allra mest på hyllan.
– Vi valde namnet The Grape Collective för att det speglade oss. Vi alla älskar vin och vi ville även få fram det på etiketterna. Vi ville göra dem med humor och ge vinerna ytterligare en dimension genom utseendet på etiketten.
– Under pandemin blev det ett litet hack i utvecklingen, men vi tror på The Grape Collective och det vi vill skapa här. Vi har flera roliga grejer på gång. Vi vet att innehållet passar de flesta och att det håller en hög kvalitet. Sen är det alltid viktigt för oss att hitta rätt producent som har samma syn på hållbarhet som vi har. Vi använder oss av lättviktsflaskor, och där det går väljer vi helst ekologiskt vin. Under försommaren släpper The Grape Collective ett nytt rött vin på Systembolaget. Vinet är gjort på druvan Pinot Noir och är i en helt annan stil än Into Tinto.
Riesling Returns går som sagt att hitta på Systembolaget medan de två andra vinerna går att få tag på via beställningssortimentet. Samtliga viner finns även tillgängliga på ett flertal restauranger runtom i landet. Exakt hur många viner som planeras framöver inom vinserien The Grape Collective är svårt att svara på, enligt Carina Tidén.
– De här idéerna föds när man äter lunch ihop, när man står vid kaffemaskinen, när man stöter på varandra i korridorerna. Det är kul att så många på företaget är involverade kring detta, för vi alla har samma passion kring vin. Vi har flera idéer för The Grape Collective och vi siktar på att lansera många fler viner, men exakt vilka kan vi inte säga än, avslutar Carina Tidén.