Laddar annons
21 Apr, 2012

Monopolisten som ogillar sitt uppdrag

ystembolaget har i alla tider haft problem med sin identitet. Länge var målet att minimera försäljning och antalet kunder. Man tyckte illa om sina produkter. Detta till skillnad från det andra statliga monopolet Vin&Sprit som importerade och tillverkade alkoholdrycker: De gillade sina produkter. Därför tyckte de statliga monopolen illa om varandra. Nu har Systemet hittat en ny nisch. Produkter som man älskar och kan skryta om ökad försäljning för, även om det är mest skryt. Alkoholmonopolets nya stora satsning är märkligt nog…

ALKOHOLFRITT. I år har systemet lanserat en lång rad alkoholfria produkter och lagt ned mycket möda på att promota dem. I våra regelbundna journalistprovningar har det dykt upp massor med nya produkter av alkoholfritt. Dessa skall säljas på Systembolagen trots att de är monopolbutiker för motsatsen, nämligen alkoholhaltiga drycker.

I förra veckan noterade Systembolaget stolt i pressmedelandet över 1:a kvartalets försäljning att ”Alkoholfritt fortsätter att öka kraftigt. Under det första kvartalet ökade försäljningen av alkoholfritt med 35,3 procent, den största ökningen någonsin.” Det är säkert sant men är det verkligen relevant att beskriva sin nya älsklings tillväxt så? Efter denna massiva uppgång är den alkoholfria försäljningen ca 3 promille av alkoholförsäljningen. För alkoholhalt i blodet hos en människa är det rätt mycket. Som alkoholfri försäljning på monopolet är det en spott i havet. 135,3 procent av nästan ingenting förblir nästan ingenting.

Det är oklart vad man har för motiv för denna våldsamma satsning på alkoholfritt. De säljs ju överallt i den ordinarie handeln på vanliga konkurrensutsatta grunder. Det är ingen brist på försäljningsställen runt om i vårt långa land. Det sälj enorma mängder av alkoholfritt utanför Systembolaget. Och sannolikt kommer deras försäljning alltid att förbli en obetydlighet jämfört med livsmedelshandeln.

Klarar sig inte dessa produkter på egen hand om de konkurrensutsätts i vanliga butiker är det väl inte monopolet sak att ge dem en särskild skyddad verkstad. Om de klarar sig bra ändå så finns det väl inget behov av att sälja dem på Systemet. Man skulle teoretiskt, även om jag inte har märkt att man själva argumenterar så, kunna tänka sig att Bolaget tycker att det saknas alternativa måltidsdrycker på den fria markanden till öl och vin. Min iakttagelse är att många av dessa såväl nya som gamla alkoholfria alternativ är dåliga till mat. Bordsvatten, gärna med lite kolsyra, är nästan alltid bättre till mat. Vatten ska man ju ändå alltid ha på bordet även till dem, som dricker vin. Med det utmärkta kommunala vattnet, fixar många sitt bubbelvatten till måltiden själv med en kolsyremaskin. Ett utmärkt alkoholfritt alternativ. Får vi snart se nya modeller av kolsyremaskiner på Bolaget?

Det finns några viktiga skäl för Systembolaget att hålla sig i skinnet när det gäller alkoholfritt. Principiellt ska inte monopol använda sina resurser och focus på sådant som ligger utanför deras monopolområde. Det här är definitivt motsatsen till monopolområdet. När monopolen gör de leder det förr eller senare till att man subventionerar den konkurrensutsatta delen med intäkter från monopolet. Det är inte bra för någon. Inte för ägarna och kunderna, dvs vi alla. Det är inte bra för de som skall konkurrera med subventionsförsäljningen, varken som producent eller som detaljist.

Det blir inte ett spår nyktrare Sverige för att Systembolaget satsar stort på alkoholfritt. I den interna konkurrensen i de egna butikerna står sig alkoholfritt slätt mot det alkoholhaltiga monopolsortimentet. Det är ju de varorna som kunderna tagit sig dit för att köpa. De tre promillena som idag utgörs av alkoholfritt har sannolikt inte minskat försäljningen av det övriga sortimentet ett dugg.

Även om Systembolaget om en tid skulle kunna redovisa att den alkoholfria försäljningen ökat än mer rekordartat, med flera hundra procent, har man sannolikt inte på något sätt påverkat alkoholkonsumtionen. Däremot har man marginellt försvårat för alternativa producenter av alkoholfria alternativ, utanför de man själv valt att sälja. "Voffor gör di på detta viset?" Svaret är väl att man tycker att de är kul och vill ha ett produktområde man kan stå för att man gillar.

Medan man lägger ner personalens tid och kraft på denna lätt skadliga verksamhet missar man att göra ännu bättre ifrån sig inom monopolområdet. Man tappar focus och resurser från sortimentet, service och information inom för monopolprodukterna. Även satsningen på mindre fylleri och färre alkoholskador försvagas av att man håller sig med en lekstuga med alkoholfria produkter istället för att använda resurserna för att göra något betydelsefullt åt de problemen.