Monopolisten som ogillar sitt uppdrag

Favoritmarkera

ystembolaget har i alla tider haft problem med sin identitet. Länge var målet att minimera försäljning och antalet kunder. Man tyckte illa om sina produkter. Detta till skillnad från det andra statliga monopolet Vin&Sprit som importerade och tillverkade alkoholdrycker: De gillade sina produkter. Därför tyckte de statliga monopolen illa om varandra. Nu har Systemet hittat en ny nisch. Produkter som man älskar och kan skryta om ökad försäljning för, även om det är mest skryt. Alkoholmonopolets nya stora satsning är märkligt nog…

ALKOHOLFRITT. I år har systemet lanserat en lång rad alkoholfria produkter och lagt ned mycket möda på att promota dem. I våra regelbundna journalistprovningar har det dykt upp massor med nya produkter av alkoholfritt. Dessa skall säljas på Systembolagen trots att de är monopolbutiker för motsatsen, nämligen alkoholhaltiga drycker.

I förra veckan noterade Systembolaget stolt i pressmedelandet över 1:a kvartalets försäljning att ”Alkoholfritt fortsätter att öka kraftigt. Under det första kvartalet ökade försäljningen av alkoholfritt med 35,3 procent, den största ökningen någonsin.” Det är säkert sant men är det verkligen relevant att beskriva sin nya älsklings tillväxt så? Efter denna massiva uppgång är den alkoholfria försäljningen ca 3 promille av alkoholförsäljningen. För alkoholhalt i blodet hos en människa är det rätt mycket. Som alkoholfri försäljning på monopolet är det en spott i havet. 135,3 procent av nästan ingenting förblir nästan ingenting.

Det är oklart vad man har för motiv för denna våldsamma satsning på alkoholfritt. De säljs ju överallt i den ordinarie handeln på vanliga konkurrensutsatta grunder. Det är ingen brist på försäljningsställen runt om i vårt långa land. Det sälj enorma mängder av alkoholfritt utanför Systembolaget. Och sannolikt kommer deras försäljning alltid att förbli en obetydlighet jämfört med livsmedelshandeln.

Klarar sig inte dessa produkter på egen hand om de konkurrensutsätts i vanliga butiker är det väl inte monopolet sak att ge dem en särskild skyddad verkstad. Om de klarar sig bra ändå så finns det väl inget behov av att sälja dem på Systemet. Man skulle teoretiskt, även om jag inte har märkt att man själva argumenterar så, kunna tänka sig att Bolaget tycker att det saknas alternativa måltidsdrycker på den fria markanden till öl och vin. Min iakttagelse är att många av dessa såväl nya som gamla alkoholfria alternativ är dåliga till mat. Bordsvatten, gärna med lite kolsyra, är nästan alltid bättre till mat. Vatten ska man ju ändå alltid ha på bordet även till dem, som dricker vin. Med det utmärkta kommunala vattnet, fixar många sitt bubbelvatten till måltiden själv med en kolsyremaskin. Ett utmärkt alkoholfritt alternativ. Får vi snart se nya modeller av kolsyremaskiner på Bolaget?

Det finns några viktiga skäl för Systembolaget att hålla sig i skinnet när det gäller alkoholfritt. Principiellt ska inte monopol använda sina resurser och focus på sådant som ligger utanför deras monopolområde. Det här är definitivt motsatsen till monopolområdet. När monopolen gör de leder det förr eller senare till att man subventionerar den konkurrensutsatta delen med intäkter från monopolet. Det är inte bra för någon. Inte för ägarna och kunderna, dvs vi alla. Det är inte bra för de som skall konkurrera med subventionsförsäljningen, varken som producent eller som detaljist.

Det blir inte ett spår nyktrare Sverige för att Systembolaget satsar stort på alkoholfritt. I den interna konkurrensen i de egna butikerna står sig alkoholfritt slätt mot det alkoholhaltiga monopolsortimentet. Det är ju de varorna som kunderna tagit sig dit för att köpa. De tre promillena som idag utgörs av alkoholfritt har sannolikt inte minskat försäljningen av det övriga sortimentet ett dugg.

Även om Systembolaget om en tid skulle kunna redovisa att den alkoholfria försäljningen ökat än mer rekordartat, med flera hundra procent, har man sannolikt inte på något sätt påverkat alkoholkonsumtionen. Däremot har man marginellt försvårat för alternativa producenter av alkoholfria alternativ, utanför de man själv valt att sälja. “Voffor gör di på detta viset?” Svaret är väl att man tycker att de är kul och vill ha ett produktområde man kan stå för att man gillar.

Medan man lägger ner personalens tid och kraft på denna lätt skadliga verksamhet missar man att göra ännu bättre ifrån sig inom monopolområdet. Man tappar focus och resurser från sortimentet, service och information inom för monopolprodukterna. Även satsningen på mindre fylleri och färre alkoholskador försvagas av att man håller sig med en lekstuga med alkoholfria produkter istället för att använda resurserna för att göra något betydelsefullt åt de problemen.

Kommentera

  1. Jens
    21 april 2012

    Jag tycke iofs att det är praktiskt att köpa mina eventuella alkoholfria varor samtidigt som jag köper vinet till maten!
    Det bästa skulle förståss vara om jag kunde köpa all dryck på samma ställe som maten eller i en butik där de gillade bra vin och inte bulkskit förpackad i pappkartong!

  2. 23 april 2012

    Hej Anders,

    Jag driver ett företag som heter Bonasitis och är Sveriges enda alkoholfria leverantör av högkvalitativa drycker. Jag är sommelier och har stor passion för vin, sprit, öl, etc men tycker att de alkoholfria alternativen i Sverige är klart eftersatta. Av den anledningen startade jag för knappt ett år sedan mitt företag då jag hade kommit i kontakt med ett antal mindre producenter av fantastisk (alkoholfri) dryck. Jag vill representera intressanta producenter och drycker som har en mer mogen framtoning och som går väl till mat. Det första året har varit succé och utan Systembolaget hade det varit väldigt svårt att sprida alkoholfri kvalitetsdryck.
    Om man tänker efter så är det ofta någon som är alkoholfri av någon anledning; någon kör bil, någon är gravid, någon äter medicin eller går på diet och någon annan känner helt enkelt inte för att dricka (trots att det är gott är det faktiskt också skadligt). Att som värd erbjuda denna skara vatten (i bästa fall kolsyrat) är direkt ohyfsat.
    Jag håller med dig om att Systembolaget lägger för lite krut på ett bra sortiment av intressanta alkoholhaltiga drycker, mycket är volymdryck till inga pengar alls vilket inte alls rimmar väl med deras uppdrag. Men att de satsar på ett alkoholfritt sortiment tycker jag är lysande. Varför skulle inte Systembolaget kunna vara en dryckesbutik istället för en alkoholbutik där man, precis som Jens skriver, kan köpa all dryck samtidigt? Självklart ska inte det alkoholfria sortimentet konkurrera om resurser från Systembolagets kärnverksamhet men jag tror knappast att det gör det.
    Vidare håller jag med dig om att sortimentet haltar, det finns mycket skräp, precis som på vinsidan, men jag tror att vi är på väg mot förändring och något bra. Trots att jag upplever en många gånger (nej, inte alltid) bristande dryckeskunskap hos personalen på Systembolaget är det ändå en butik med kompetens bra mycket högre än dagligvaruhandeln dit alkoholfria drycker annars är förpassade. Jag är dessutom mycket skeptisk till att högkvalitativ dryck faktiskt skulle få något som helst utrymme i dagligvaruhandeln utan tror att det skulle bli som med allt annat; medioker kvalitet till extrapris.
    Nu när du vet att jag finns, tveka inte att kontakta mig för en dialog om alkoholfritt och hur vi kan förbättra ett ganska dåligt utnyttjat segment.

    Bästa,
    David Lagnetoft