Livets Goda gör textreklam för Gayviner

Favoritmarkera

Det finns ingen gräns för hur ovidkommande försäljningsargument man kan hitta på för viner. Inspirerade av Pridefestivalen har Vinalliansen börjat sälja ”Gay Friendly Wines” till svenska restauranter. Några små dekorationer på flaskan skall ge känsla av viner specialdesignade för homosexuella. Livets Goda ställer upp med textreklam för jippot.

Gayvänligheten hos Vinalliansens viner visar sig bestå av att det på kapslarna över korken finns några små könssymboler som placerats parvis två för kvinnor och parvis två för män! Symboliken är att vinerna är avsedda för både för manliga och kvinnliga homosexuella. Vin är annars ovanligt könsneutrala. Vinrankan, vitis vinifera, är självpollinerande utan behov av insekter för befruktningen och måste nog könsmässigt klassificeras som androgynt.

”Gayvinerna” kommer från den spanska producenten Rottlan Torra. I höstas vann producenten en offertprovning med sin Rottlan Torra Reserva 2003 med en för Priorat vanlig druvblandning av grenache, carignan och cabernet sauvignon. För 149 kronor skulle det lanseras 4 september. Jag tyckte vinet på de journalistprover vi testade ca 6 veckor före lanseringen var rätt dåligt för priset. Strax innan lanseringsdagen drog Systembolaget tillbaka den planerade lanseringen. Anledning, de levererade flaskorna var inte  samma kvalitet som de offertprover man vunnit listningen med. Vinet såldes sedan i andra kanaler för 109 kronor flaskan.

Nu kommer först för restaurang och sedan i beställningssortimentet gayvinet Mistik 2007 med samma producent och samma druvblandning från samma område. Nu vill man som Gay Friendly Wine ha 237 kronor för sannolikt ett liknande vin i yngre upplaga jämfört med det som inte klarade kvalitetskontrollen förra året. Med ”trans” kapsel skulle den kanske kosta över 300 kronor?!

Den fråga man ställer sig är om det är värt drygt 100 kronor att få de små könssymbolerna på kapseln parvis med samma kön. Jag tycker det är dyrt. Den röda riojan Ambiente Reserva 2007 för 169 kronor är ett annat Gay Friendly Wine från samma producent. Sannolikt är också detta vin orimligt dyrt för sin kvalitet. Med ”trans” kapsel skulle den kanske kosta över 300 kronor?! Det luktar bonnfångeri lång väg.

Vi har sett en rad olika sätt att kränga dåliga viner dyrt. Här på vinbanken skrev jag för två veckor sedan om ett liknande trix med kändisviner. Ett annat rätt farmgångsrikt sätt att bli av med dåliga viner till höga priser. Förra året gjorde en importör en stor affär av att ett vin hade ovanligt låg halt av kolhydrater. Det var när debatten om GI-metoden var stark. Rätt ointressant upplysning eftersom alla torra viner innehåller mycket lite kolhydrater. De är alla GI-mässiga, men det talade man förstås inte om.

För mig blir Gay Friendly Wines ett nytt ovidkommande reklampåhitt. Personligen tycker jag det är alldeles OK för både hetro-, bi- och homosexuella liksom transpersoner att oberoende av läggning dricka samma viner, gärna vid samma bord. När vi träffas över en måltid och delar vinerna tror jag bra viner till rimliga priser gör samvaron mycket trevligare än dyra och dåliga reklamjippoviner. Det gäller oavsett kombinationen av sexuell läggning bland måltidsgästerna.

Denna lite väl fantasifulla marknadsföring är tveksam. Vad som kanske ännu mer förvånar mig är att jag får nyheten om tokerierna i en ren reklamtext som låtsas vara redaktionell i vinmagasinet Livets Goda. Jag trodde i min enfald att Livets Goda ändå ville framstå som bärare av oberoende vinjournalistik med bedömningar av viner och texter med integritet för sina läsare. Deras nyhetsbrev första en och en halv sida och en av huvudartiklarna på webbsidan Livets Goda.se är trots den redaktionella formen skriven som en ren textreklam för en importör, Vinalliansen, och deras producent Rottlan Torra. Läsarnas intressen har man skippat. Det verkar som man säljer sina omdömen till den som betalar. Kolla själv om Du tycker denna text på Livets Goda.se är en seriös oberoende vinjournalistisk produkt?

Kommentera

  1. 4 augusti 2012

    Ju större blaffa på flaska och etikett, desto mediokrare innehåll . En riktmärke som fungerar såväl på bodegor, som himmavid.