Laddar annons
Prosecco – världens mest populära och kritiserade vin
5 Nov, 2022
Uppdaterad:
6 Sep, 2023

Prosecco – världens mest populära och kritiserade vin

Med över 500 miljoner flaskor som produceras varje år är prosecco Europas största vinappellation. Samtidigt som i stort sett alla har testat prosecco någon gång så har vinerna brottats med dåligt rykte. Vi ville ta reda på varifrån ryktet kommer och hur man ska ändra på det.

En vanlig vinprovning i Stockholm i september. Det bjuds på bubbel, som det så brukligt gör i samband med dessa event. Samtidigt som glasen fylls på och bubblorna stiger med snabb fart mot toppen så får vi höra att vi i dag ska dricka prosecco. Det är producenten Zonin som kommit till Stockholm och som ska hålla i den här provningen genom sin representant Alessandro Gallo. Välkomstglasen är fyllda av producentens internationella storsäljare Zonin Prosecco, och samtliga inbjudna skribenter för glaset mot sina läppar och möts av kolsyran, moussen och de aromatiska tonerna som så ofta finns i prosecco. Vissa ler nöjt och säger något i stil med; det här var ju mycket godare än vad det brukar vara. Andra tar en andra klunk och försöker identifiera de olika inslagen och tonerna i det de just druckit. Där och då dyker frågan upp hos undertecknad; Varför har det italienska mousserande vinet så dåligt rykte i Sverige?

"Varför är det så populärt?"

Faktum är att prosecco är Europas största vinappellation med sina över 500 miljoner flaskor per år. Vissa siffror säger att det till och produceras över 700 miljoner flaskor prosecco varje år. Det säger en del om hur enorma kvantiteter det handlar om. Men det säger även en del om att det finns en stor dubbelmoral. Samtidigt som man rynkar på näsan åt det mousserande vinet, så dricker man enorma mängder av det. När jag ställer frågan till Francesco Zonin, som är vice vd hos producenten Zonin1821, så vill han att vi istället vänder på frågan.

– I 10-15 år nu har prosecco varit väldigt populärt, men om man går igenom samtliga artiklar som skrivits om prosecco under den här tiden så är den enda obesvarade frågan; varför är det så populärt? Varför dricker vi runtom i världen över 500 miljoner flaskor prosecco, men ändå ses det av många inte som ett riktigt vin eller ett bra vin?, frågar sig Francesco Zonin i samband med en intervju med Vinbanken.

Francesco Zonin Francesco Zonin. Foto: Pressbild

I dag delar man gärna in vinkonsumenter i vinälskare och vindrickare, och enligt Francesco Zonin så förstår han varför prosecco är ett av vinerna som faktiskt ökar i konsumtion, och då framförallt hos kategorin vindrickare.

– Vinkonsumtionen i världen ökar inte längre, den sjunker istället, men när det kommer till prosecco så ser vi en ständig ökning. Och det är förståeligt. Det är väldigt drickvänligt, det är mjukt i munnen, runt, har en välbalanserad mousse och krämiga bubblor. Från en kvalitetssynpunkt så ska prosecco inte skämmas för något. Prosecco ska vara stolt över vad som hänt och för hur bra det faktiskt är, fortsätter Francesco Zonin.

Prosecco produceras på en stor yta

Geografiskt sett, om man ser till den stora ytan där vinet produceras, kan man konstatera att det är ett väldigt stort område om man jämför med andra välkända vinområden i Europa.

– Det är också intressant. Prosecco är ett väldigt stort område och man har en och samma bild av alla viner som produceras där. Chianti Classico, där vi också har vinproduktion, är ett betydligt mindre område. Men där har området nyligen delats in i ytterligare elva subregioner. Detta för att visa de stora skillnaderna i miljö och jordmån som finns inom Chianti Classico. Men när det kommer till prosecco, som är otroligt mycket större än Chianti Classico, så buntar man ihop hela området.

Kullarna runt prosecco De berömda kullarna runt prosecco. Foto: Pressbild

Italien, som länge ansetts vara ett land där det främst producerats röda viner av högsta kvalitet, har på senare tid breddat sitt vinutbud och i dag går det att hitta viner i alla kategorier som håller hög klass. Enligt Francesco Zonin är det intressant att folk har den bilden som de faktiskt har av det mousserande vinet.

– Alla älskar pasta runtom i världen. Det produceras miljarder paket av pasta varje år, och det går att köpa ett paket för under en euro, vilket får anses vara billigt. Om du sen går till en trestjärnig Michelinkrog så kan du bli serverad pasta, men då anses det vara en lyxvara. Varför behandlar man olika råvaror på det här sättet? Med den logiken så borde man dra slutsatsen att om man verkligen gillar mat, så kan man inte gilla pasta, enbart baserat på att det är billigt.

"En helt ny kategori på marknaden för mousserande vin"

En av orsakerna till att konsumenter har bilden av prosecco som de faktiskt har, är enligt Francesco Zonin att man inte riktigt känner till metoden och druvan som används i samband med produktionen av prosecco.

– Människor har alltid druckit mousserande vin som gjorts enligt den traditionella metoden. Champagne har en enorm historia i ryggen och det har gjort att man är van vid den stilen. När prosecco kommit fram de senaste åren så är det istället charmat-metoden det handlar om, och det är druvan glera. Man skulle kunna säga att prosecco är en helt ny kategori på marknaden för mousserande vin.

Prosecco rose

Mousserande vin generellt sett har länge ansetts vara ett vin som är till för att fira. Man har främst druckit det i samband med bröllop, nyår och andra högtider när det är firande i fokus. Så har åtminstone den generella bilden av mousserande vin, och då framförallt champagne, varit.

– Prosecco har fört bubblor till bordet. Förr var det svårt att hitta en flaska mousserande vin i samband med lunchen eller middagen, men nu har det blivit vanligt. Jag skulle nog säga att prosecco har revolutionerat synen och drickandet av mousserande vin. I dag dricker man inte enbart mousserande vin när man firat, utan man ser mousserande vin på lunchen eller på middagsbordet, och det är mycket tack vare prosecco.

– Sen har prosecco också revolutionerat vindrickandet i Italien. Prosecco korsar gränserna. I Italien är man väldigt stolt över det lokala och man hittar nästan enbart lokala viner. Beroende på var man befinner sig i landet så hittar man i stort sett endast viner från den regionen. Men prosecco går att hitta överallt.

"En del av den italienska livsstilen"

Faktumet att prosecco är italienskt är också en faktor som spelat in i att prosecco faktiskt blivit så populärt.

– Det är en del av den italienska livsstilen. Alla kan njuta av det och man har en italiensk bild av det, som spaghetti och vespa. Det som gör det så populärt att så många kan dricka det och njuta av det. Men sen har prosecco också en historia bakom sig. Drinken bellini skapades i Venedig och där hängde bland annat Hemingway och drack bellinis. Och bellini är gjort på prosecco.

Prosecco med zonin

Även om man kan kalla prosecco för både det mest populära och det mest kritiserade vinet, så tror Francesco Zonin att man kommer se en kvalitetsförflyttning inom en snar framtid.

– Vi kommer nog förflytta oss i samma riktning som många andra vinappellationer gjort. Vi kommer börja fokusera mer på subregioner, prata mer om jordmåner, klimat och vilka stora skillnader det finns inom området prosecco. Hur snabbt vi själva kommer lyfta prosecco beror på producenten, marknaden och konsumenten.

– Det är självklart att man kommer stöta på medelmåttig prosecco när man producerar sådana mängder vin, men jag tycker vi pratar på tok för lite om var det produceras och vad som gör det unikt. När det kommer till andra område, som Chianti eller Brunello, så är vi mycket bättre. Vi måste gemensamt lyfta prosecco, till exempel lyfta att området är klassat som ett världsarvsområde av UNESCO och att det är unikt i sitt slag. Vi måste visa att prosecco inte är något att skämmas för utan att vi är stolta över att det är italienskt och att det är så oerhört populärt i hela världen, avslutar Francesco Zonin.