
Tveksamma viner, andra regioner som lockar turister och svårt att kommunicera ut skillnader mellan de olika vintyperna. Området Valpolicella står inför stora utmaningar och vi har träffat den ansedda vinmakaren Christian Zulian från vinhuset Bolla för att ta reda på vad Valpolicella behöver göra för att ta tillbaka den italienska vintronen.
Att Valpolicella står för stora utmaningar är ingen överdrift. Den norditalienska vinregionen har länge hört till jättarna inom den italienska vinnäringen, både på nationell och global nivå. Christian Zulian anlände till det ansedda vinhuset Bolla i hjärtat av Valpolicella för drygt tio år sedan och har sedan dess på nära hand fått se alla dessa utmaningar, men han har även upptäckt den enorma potentialen som finns. Och det är en potential som vindrickarna kanske inte allt får ta del av. Vid ett besök i Stockholm träffade vi honom på en lunch i de centrala delarna av staden. Han hade nyligen avverkat ett besök på ett systembolag, där han givetvis främst fastnade framför hyllan av Valpolicella-viner.
– Det är så frustrerande, jag tror inte du förstår. Jag vet vad som krävs för att skapa en amarone och en ripasso. Jag vet vilket hantverk det är och hur mycket som behöver göras för att få fram ett ärligt uttryck av druvorna och av vinerna. Många av de amarone och ripasso som finns här i Sverige, de har vi aldrig hört talas om i Italien för de finns inte där nere.
Ökande turism kan visa upp rätt bild av Valpolicella
Även om antalet amarone och ripasso som är speciellt framtagna för den svenska marknaden är många så kan Christian Zulian även vara självkritisk mot hur hela området arbetar för att sprida vinerna från Valpolicella.

– Jag arbetade tidigare i Toscana och både där och i Piemonte är de mycket bättre på att locka till sig turister som besöker vingårdarna. Vi har extremt nära till Verona och Gardasjön. Vi har potential att locka till oss mycket fler turister än vad vi gör, och på så sätt även visa upp exakt den bilden av Valpolicella-vin som vi faktiskt vill.
"Handlar om att visa upp en ärlig sida av Valpolicella"
Om Bolla låter bekant så är det främst för deras viner som finns på den fasta hyllan på Systembolaget; Le Poiane Ripasso och Le Poiane Amarone. Det förstnämnda har funnits på hyllan ända sedan 2001. Själva vinhusets historia och avtryck på Valpolicella sträcker sig dock mycket längre bak än så. 1953 var man det första vinhuset i världen som skapade en amarone som lanserades kommersiellt. Man har nått stor framgång med sina viner både nationellt och globalt, och deras soave har än i dag väldigt starkt fäste i USA.
I Sverige hade vi för bara något decennium sedan en enorm Valpolicella-boom där väldigt många pratade om amarone och ripasso. Den boomen är dock på nedåtgående och Christian Zulian medger att vinerna från Valpolicella inte är lika trendiga som de brukade vara. Han menar dock att det är så med alla trender och att de inte kan vara för evigt, och enligt honom är det nu läge att faktiskt fokusera på hur man kan påverka vingårdarna och även ha mer fokus på själva stilen på vinet.

– För mig handlar det om att visa upp en ärlig sida av Valpolicella, och det gör jag genom att fokusera på torra viner som ger ett ärligt uttryck av sitt ursprung. Vi har inte bytt stil på våra viner, utan vi har alltid jobbat med torra viner utan för mycket socker i sig. Och det tror jag är framtiden, att kunna visa upp matvänliga viner som funkar till väldigt många olika tillfällen. Ta den här flaskan som exempel, säger Christian samtidigt som han tar tag i sin Bolla Le Poiane Amarone.
– Det här vill jag att man ska kunna dricka som det är, öppna med sina vänner och njuta av det. Det kan du inte göra om det är för mycket socker i vinet. Därför kommer vi alltid jobba med fräscha och ärliga viner från Valpolicella.
Handlar om att få folk att förstå skillnaderna mellan vinerna
En annan stor utmaning som hela området står inför är kommunikationen och att få folk att faktiskt förstå skillnaderna mellan de olika vinerna som produceras där. Valpolicella Classico, ripasso och amarone kommer samtliga från Valpolicella, men är olika viner. Det kan vara förvirrande om du frågar Christian Zulian.
– Jag tror inte många känner till skillnaderna mellan de olika vinerna. Det skiljer en hel del, även om druvorna är desamma. Där behöver vi arbeta mycket mer ihop för att faktiskt kommunicera och berätta för vindrickarna vad som gör en ripasso till en ripasso.

Även om det finns enorma utmaningar i Valpolicella så är Christian Zulian optimistisk, och han tror faktiskt att området går en ljus framtid till mötes.
– Jag tror det bara kommer bli bättre och bättre. Vi arbetar hela tiden med att visa upp en modern sida av Valpolicella, sen förstår jag att många fortsatt kanske har fel bild av vinerna från området. Men vi på Bolla försöker verkligen skapa moderna viner som är fräscha, rena och pigga, utan att faktiskt rucka på vårt Valpolicella-DNA. Vi är experter på Valpolicella Classico och vi älskar vårt ursprung, och det vill vi visa i våra viner. Vi har lokala druvsorter som i princip enbart finns här och det är även det vi måste bli bättre på att berätta.
Soave kan vara en nyckel till Valpolicella
Vad som kan vara en viktig nyckel för att nå fram till den breda massan och försöka få dem att förstå vad som gör just Valpolicella unikt, det kan möjligtvis vara vita viner från ett välkänt intilliggande område.
– Just de vita vinerna har en enorm potential och för mig är Soave Classico ett fantastiskt vin som verkligen visar upp sitt ursprung. Vi har väldigt starka rötter i just Soave Classico och enligt mig är det område som producerar fantastiska viner på lokala druvor och på vulkanisk jordmån. De är inte lika välkända som de förtjänar att vara, vilket kanske beror på att de inte är lika trendiga i dag, men de levererar väldigt mycket värde för pengarna, avslutar Christian Zulian.