Laddar annons
Jill Johnson om intresset för vin: Jag vill inspirera folk
23 Mar, 2023

Jill Johnson om intresset för vin: Jag vill inspirera folk

Jill Johnson är en av Sveriges mest omtyckta och folkkära artister med en meritlista som få andra kommer i närheten av. 2019 valde hon att ge sig in i vinindustrin. Sex viner och en sommelierutbildning senare blickar hon framåt och vill inspirera folk att dricka rätt vin till rätt mat.

Att få till den där perfekta mat- och vinkombinationen där hela rätten lyfts till nya höjder tack vare matchningen, är något som många strävar efter när de ska laga den där fredagsmiddagen. Vin och mat går hand i hand, vilket är något som vi på Vinbanken flera gånger valt att lyfta genom våra många mat- och vinartiklar. För Jill Johnson var det just maten som blev grunden till att hon tog klivet in i vinindustrin många år senare, och det är det som legat till grund för intresset för vin.

– Jag växte upp med en mamma och mormor som lagade väldigt mycket mat och där maten var i fokus. Redan få fanns det såklart vin, men det var framförallt maten som var det centrala, berättar Jill Johnson i en intervju med Vinbanken.

Jill Johnson: Började i och med min tid i Nashville

Den folkkära artistens karriär behöver ingen närmare presentation utan man kan konstatera att hennes över 30 år inom musikindustrin gett henne en given plats i många svenskars hjärtan. Hon cementerade den platsen ytterligare i och med dokumentärserien Jills veranda som sändes på SVT 2014 och som snabbt blev ett lägereldsprogram i de svenska hemmen. Där bjöd hon in den ena artisten efter den andra för att sjunga, spela och diskutera aktuella samhällsfrågor. Programmet spelades in i den amerikanska staden Nashville, en stad som ligger Jill väldigt nära hjärtat och en stad som även får väldigt mycket uppmärksamhet i och med hennes vinkollektion. Den går nämligen under namnet Nashville Stories.

Jill Johnson valde att utbilda sig till sommelier
Jill Johnson valde att utbilda sig till sommelier

– Man kan säga att det började i och med min tid i Nashville. Jag fick möjlighet att åka igenom Kalifornien och besöka väldigt många vingårdar, och jag fastnade verkligen för de amerikanska vinerna.

Jill Johnson hade till dess fått en del förfrågningar om att sätta sitt namn på ett vin, men valt att avstå då hon inte tyckte att det kändes rätt. Men 2019, efter att ha kommit i kontakt med importören Spring Wine & Spirits som då inte ha några kändisviner, valde hon att skapa sitt första egna vin.

– Många ville att jag skulle skapa ett vin med hög syra och med en viss karaktär, men jag kände att det inte riktigt passade min stil. Jag ville ha ett vin som kunde spegla Nashville som stad på ett bra sätt och jag ville ha ett vin som passade riktigt bra med grillad mat.

Jill Johnson: Jag fick testa sex olika viner

Efter att ha testat flera olika viner och druvblandningar hittade hon ett vin som hon var nöjd med. Men för att vara på den säkra sidan så genomförde hon flera blindprovningar.

Nashville
Nashville är staden som inspirerat hela vinserien.

– Jag fick testa sex olika viner igen och utan att veta vilket vin som var vilket så valde jag det här vinet igen. Sen fick jag elva olika viner skickade hem till mig utan att veta vilka viner det var, och igen så var det just det där vinet som jag valde ut. Då var det inget snack om saken.

Det var så Nashville Stories, Jill Johnson Produly Presents U.S Red Blend, skapades. Hennes första vin på den svenska vinmarknaden.

Valde att utbilda sig till sommelier

Om vi spolar fram bandet drygt fyra år så är Jill Johnsons vinresa inne i vad som förmodligen kan beskrivas som den mest spännande fasen hittills. I dag har hon sex viner på Systembolaget men hon blickar framåt och vill skapa nya viner som hon kan stå bakom. Under 2021 blev hon även sommelier, vilket öppnade upp hennes ögon ännu mer för mat och vin i kombination.

– Utbildningen har betytt väldigt mycket för mig. Jag trodde att jag hade en del koll, men efter att man pluggat till sommelier så inser man hur mycket det finns att lära om vin. Hur man ska tänka kring mat och vin, med grundsmakerna i fokus.

Jill Johnson vin
Några av hennes viner

Av den anledningen så är Jill Johnson extremt noggrann med vilka viner som ska ingå i Nashville Stories.

– Det måste sägas att jag är väldigt sparsam med kommersiella samarbeten. Under alla mina 30 år har jag egentligen bara gjort tre samarbeten, varav mina viner är ett av dessa tre.

– Jag har väldigt svårt för att bli ifrågasatt av folk. Jag vill vara omtyckt och jag vill att folk ska tycka om det jag gör. Samma sak gäller när det kommer till mina viner. Jag hade kunnat välja en mycket mer kommersiell väg när jag valde vinerna, men jag vill vara med i själva processen och skapa något som speglar mig och det jag tycker om. Jag älskar alla mina viner, även om jag kanske hade gjort vissa saker annorlunda om jag fått göra om dem nu.

"Varför ska man vara skeptisk?"

Samtidigt som allt fler kändisar gett sig in i vinbranschen så menar hon på att det är helt rätt, och hon har ingen större förståelse för att vinkonsumenter är skeptiska mot så kallade kändisviner.

– Varför ska man vara skeptisk? Om man arbetat väldigt länge som artist eller skådespelare och sen vill lansera ett eget vin, varför skulle man inte kunna göra det om man ändå har det intresset? Det känns som att många är skeptiska bara för att det är en kändis bakom, och inte för innehållet i flaskan.

Fokus på mat och vin ihop

Även om hon har flera viner i sortimentet så vill hon skapa fler och förhoppningsvis inspirera vindrickare att tänka till när det kommer till mat och vin.

– Nu har jag i och för sig ingen riesling, men om jag kan få en person att till exempel välja en halvtorr riesling till asiatisk mat med hetta, så är jag nöjd. Jag vet själv hur det var när jag växte upp, man drack alltid samma sak, det man var trygg med. Man tänkte väldigt sällan till när man skulle välja rätt vin till mat. Så jag försöker inspirera folk med mina viner, och få dem att välja rätt vin till rätt mat.

En av hennes senaste lanseringar är ett stilla rosévin från Italien som Jill Johnson själv haft en bild över hur vinet skulle vara.

– Jag måste säga att jag själv tidigare inte varit någon större rosévindrickare då jag ofta tyckt att många roséviner haft lite för mycket godistoner som inte riktigt rimmat med min smak. När jag skulle ta fram mitt rosé så ville jag ta fram ett vin som går mer åt vit persika och hög syra.

Om du får drömma fritt, vad skulle du vilja skapa framöver?

– Jag är glad över att jag fått förtroendet att skapa flera viner, men om jag får drömma helt fritt så skulle jag vilja skapa en pinot från Russian River Valley. Sen vill jag även skapa en sauvignon blanc från Frankrike.

– Jag älskar de vinerna jag har nu, och jag är nöjd med det vi skapat ihop med Nashville Stories. För mig är det viktigt att folk tycker om mina viner och det jag skapar. Jag själv är stolt över alla viner.

Hade du trott att du skulle sitta här med sex viner när du gav dig in i vinbranschen 2018?

– Åh nej, absolut inte. Jag är glad över att ha fått det här förtroendet och sätta min egen prägel på vinerna. När jag började 2018 så hade jag aldrig trott att jag skulle ha sex viner och drömma om ännu fler, avslutar Jill Johnson.