Bread and Butter - ett vin som gör succé i Sverige
Det är ett av USA:s allra starkaste vinvarumärken, och ända sedan Bread & Butter lanserades i Sverige i november 2020 så har kurvan pekat spikrakt uppåt även här. Men vad är det som gör att vinerna är så populära både i USA och Sverige?
I november 2020 lanserades de amerikanska vinerna Bread & Butter på Systembolaget. Där och då var det få svenskar som kände till vinerna, men sedan dess har framgångarna avlöst varandra och Bread and Butter har blivit ett populärt vin och en storsäljare även i Sverige, både med sin pinot noir och med sin chardonnay.
Att de är populära i USA är kanske inte så konstigt med tanke på vinernas ursprung, smakprofil och historia. I hjärtat av landets mest kända vinområde, Napa Valley, hittar vi Bread & Butters huvudsäte. Här produceras deras populära viner gjorda på pinot noir, cabernet sauvignon och chardonnay bland annat.
Även om konkurrensen är stenhård, inte bara från andra producenter i Napa Valley, utan även från producenter från andra vinområden som till exempel Oregon och Washington State, så har Bread & Butter verkligen gjort succé i USA det senaste decenniet. Deras viner får ständigt höga betyg och rankas i dag som några av landets bästa i sina prisklasser.
Historien bakom namnet Bread and Butter och dess vin
Att succén skulle vara given i Sverige var dock långt ifrån säkert. Som vi sett ett flertal gånger tidigare så är det långt ifrån alla amerikanska succéviner som lyckas i Sverige. Men i fallet med Bread & Butter kan man konstatera att man ändå sedan lanseringen av Bread & Butter Pinot Noir och Bread & Butter Chardonnay i slutet av november 2020 så har försäljningen gått spikrakt uppåt.
– Det är nog en kombination av ett attraktivt minimalistiskt yttre och ett innehåll med överraskande hög kvalitet. Det är ”value for money” helt enkelt, säger Paal Wesenlund som arbetar på Sophronie som importerar Bread & Butter till Sverige.
"Kalifornien får glänsa"
Att succén är ett faktum är ganska självklart om man ser på hur sortimentet med namnet Bread & Butter ser ut på Systembolaget i dag. Nu för tiden kan du nämligen hitta Bread & Butter Merlot, Bread & Butter Rosé, Bread & Butter Cabernet Sauvignon och ett antal andra viner till i sortimentet, även om Bread & Butter Pinot Noir fortsatt är storsäljaren.
– Jag tror att det vinnande konceptet är vinernas okomplicerade stil där druvan och Kalifornien får glänsa, och det passar den svenska smakpaletten.
Många ställer sig kanske frågande kring vad som ligger bakom det något annorlunda namnet på vinerna. Faktum är att begreppen bread och butter varken har något med Kalifornien eller USA att göra, utan anspelar snarare på vinernas karaktär och framställning. Begreppet bread syftar till de brödiga tonerna som vinerna kan få tack vare ekfaten som de ofta lagras i. Butter syftar på den smöriga karaktären som deras chardonnay har.
Nyhet på Systembolaget – klimatsmart box
För att bredda sortimentet har man nyligen lanserat ett vin enbart anpassat för den svenska och norska marknaden. Det är nämligen Bread & Butter Pinot Noir som lanserats i en klimatsmart box, med samma stilrena etikett och grafiska profil som flaskorna.
– Det är ett mer hållbart alternativ till flaskan och dessutom är det kul att kunna presentera ett premiumvin på box, avslutar Paal Wesenlund.
Vinet lanseras initialt i Systembolagets beställningssortiment och kommer finnas tillgängligt i en förpackning om 2250 milliliter.