Systembolaget på dubbla stolar, hur länge till?

Favoritmarkera

Pressmeddelandet säger att Systembolagets provningar blir alltmer populära. Att nämnda monopol slår sig för bröstet med att profilera sig som en kultur och informationsbärare av alkoholdrycken vin och dess kombinationsmöjligheter är i min värld upprörande. Varför? – jo för att….

….Systembolaget är ett monopol vilket för mig betyder att ett naturligt produkturval, grundat på kunders efterfrågan och marknadsinriktade inköpsbeslut inte är med i systemet!

Urvalet är minst sagt riggat och för detta påstående har jag så många argument och exempel att de inte är möjliga att lyfta fram här och nu. Intresserade kan givetvis kontakta mig.

Vem bestämmer då i sann planhushållning och rättviseanda vilka viner som ska lyftas fram i en av skattebetalarna sponsrad vinprovning? Hur kan det komma sig att ett monopol smygutvidgar sitt kommersiella intresse med att gå in aktiviteter som privata entreprenörer försöker livnära sig på? Exempel här är personer, konsulterande sommelierer, som likt mig själv arbetar hårt med att förhålla oss neutrala samtidigt som vi bevakar branschen, följer upp nya produktlanseringar och att vi lyssnar in konsumenter bland annat när vi arbetar på restaurang.  Utifrån det vi vet och känner till grundar vi våra beslut på, gör en affärsplan och offererar en produkt = vinprovning. Det finns även importörer och andra intressenter som vill sprida kunskap, inte minst de svenska småföretagare som gör gårdsprodukter och som nyligen fick avslag på ansökan om gårdsförsäljning. Jag kan garantera att Systembolaget inte använder sig av deras varor i sina provningar. Fråga Norrtälje bränneri, Gutevin på Gotland, Karlssons Vodka på Österlen och framförallt Holavedens Björkvin.

— Det känns roligt att kunna erbjuda våra kunder denna tjänst. Dryckesprovingarna är till för att höja kunskapen om mat och dryck, så att medvetna val görs i våra butiker. Ökad kunskap och medvetna val är just några exempel på hur vi på Systembolaget arbetar för att skapa god dryckeskultur, säger Hanna Frändh Samuelsson, konceptansvarig för dryckesprovning i butik.

Ovan nämnda citat är inget annat än rent hyckleri och en förtäckt väg att driva en ökad försäljning, på grundval av ett visst urval som helt klart gagnar vissa men stjälper andra. Det gäller både produkterna och andra företagare. Hur länge kan det här missförhållandet få hålla på?

Kommentera