Bokrecension | Stora boken om grillning
6 Sep, 2023

Bokrecension | Stora boken om grillning

BOKRECENSION. Vinbanken recenserar utvalda kokböcker och böcker om mat och dryck.

Grill – Bonniers Stora bok om grillning

Jens Linder - Foto av Stefan Wettainen

ISBN 978-9174245554

Om du gillar att grilla, oavsett om du är nybliven grillare eller född med grilltången i handen, är detta boken för dig. Faktiskt den enda boken som behövs i sommar, om sommaren är någorlunda solig förstås. Här hittar du recept på allt från fördrink, glaze, huvudrätt och härlig dessert till hela menyförslag. Dessutom ett avsnitt med fakta om tillvägagångssätt, verktyg och grilltider med mera. Den givna presenten till grillmästaren sommaren 2016.

Ulrikas Gotland

Ulrika Davidsson – Foto av Julia Wiklund

ISBN 978-91-7424-574-5

Boken, som har ett förord av Landshövdingen Cecilia Schelin Seidegård, är en lovsång till Gotland och alla som älskar denna vackra ö kommer att få sitt lystmäte av fina bilder. Här finns berättelsen om när Ulrika Davidsson hittade sin drömgård som nu är restaurang under sommarsäsongen, om hennes kärlek till ön som hon besökt sedan hon var liten och om de leverantörer av råvaror hon väljer på ön.

Vi får också flera av Ulrikas härliga recept samt hennes smultronställen på ön. Rekommenderas till Gotlandsälskare och till de som vill utforska ön lite mer.

Mat som gör gott – Ny vardag med Tareq Taylor

Tareq Taylor – Foto av Peter Carlsson

ISBN 978-9174244786

Ät nyttigare men glöm inte att njuta, kanske man kan sammanfatta Tareq Taylor. När han lagar mat i programmet Trädgårdstisdag ser det så enkelt, gott och nyttigt ut. Detsamma kan man säga om boken. Nyttig frukost, vegetarisk lunch och en bit smakrikt lamm till middag. Här finns något för alla. En bok med många läckra recept och vackra bilder för alla smaker, med betoning på det gröna och sunda.

Miljödieten

Maximilian Lundin och Daniel Öhman – Foto av Erik Olsson

ISBN 978-91742245158

En bok med fakta om mat och miljö och om att ställa om livet. Att äta nyttigare, hålla sig friskare, gå ner i vikt och leva hållbarare. Välj eko, dra ner på kött och socker, ät mer grönsaker och i säsonger samt rör på dig. Enkelt, eller hur? Nej, det är ju inte det. Den här boken ger stöd i förändringen utan pekpinnar. Alla recept är veganska, men man får förslag på hur de kan blir vegetariska samt förslag på kött att ha till. Inte så flashigt, men lärorikt och tydligt. En bok för den som vill leva ett ”bättre” liv.