Laddar annons
13 Jul, 2013
Uppdaterad:
6 Sep, 2023

Italien och Frankrike vinvinnarna - ekologiska viner förlorarna

Italien ökar stort som vinland för svenska vinkonsumenter och dominerar stort rödvinsförsäljningen. Frankrike har haft stora framgångar med sina vita viner och nu åter på tredjeplatsen totalt och säljer allra mest av alla länder av lite mer exklusiva vinflaskor. Ekologiska viner tappar nu snabbt mark i Sverige nära 15 % i årstakt.

 

Det sker stora förändringar i de svenska Systemkundernas preferenser av vin.  Nu visar statistiken för andra kvartalet i år att för rött är det Italien som är den stora vinnaren. 19% ökning och nästan var tredje liter rött vin som säljs i Sverige är italienskt. Tvåan, Sydafrika, har mindre än halva försäljningen och den har sjunkit med 13 %. Även Spanien och Australien minskar medan Chile och Frankrike något ökar sin rödvinsförsäljning här.

 

För vita viner är det Sydafrika som dominerar med ungefär en fjärdedel av allt vitt vin. Tvåa ligger Tyskland med ca en åttondel. Båda ligger ganska still i försäljning. Numera har Frankrike tagit tredjeplatsen med en rejäl uppgång till nästan samma nivå som Tyskland. Australien och Spanien minskar tydligt när det gäller vitt.

 

Sammantaget ger det en ommöblering i toppen. Italien i växande ledning under stor tillväxt. Sydafrika klar två med svagt minskande försäljning och Frankrike har nu gått om både Australien och Spanien genom sin snabba expansion av vitvinsförsäljningen samtidigt som både Australien och Spanien tappar mark i konkurrensen om de svenska vinköparnas gunst. Historiskt var ju Frankrike nummer ett i Sverige, för rätt länge sedan förlorade de den ställningen till Spanien och sedan har man succesivt med de nya vinländerna åkt ned på 5:e plats. Det är en rätt remarkabel händelse att man nu åter nått bronsplats även om försprånget är litet. Frankrike är tillbaka i vintoppen när det gäller totalvolym och i ännu högre grad när det gäller värde.

 

Alla siffrorna ovan gäller liter vin. Det är rätt olika prisprofil mellan olika länder.  Om vi som mått använder andel vin som kostar över 89 kronor (gäller flaskor mellan 60-80cl). Toppar Frankrike med 45%, USA ligger tvåa med 41 % och trea är Italien med 27 %. I botten bland de större vinländerna ligger Portugal, Argentina och Australien alla under 10% av sina flaskor i prisläget över 79 kronor.

 

Försäljningen av billiga flaskor fortsätter att minska medan det sker en betydande ökning av lite mer exklusiva viner. Av alla flaskorna är nu 37% över 79 kronor, 24% över 89 kronor. Snabbast ökar segmentet 90-99 kronor. Den totala alkoholförsäljningen sjunker svagt på Systembolaget och kvaliteten stiger. Ungdomarna dricker mindre och senare visar en annan undersökning i veckan. Totalkonsumtionen tycks nu ha fallit under en längre tid, samtidigt som kvaliteten i vininköpen stiger. Det borde väl få några att jubla lite. Istället påstår helt grundlöst våra Systemdirektörer, traditionella alkoholpolitiker och tex Dagens Nyheter att hela folkhälsan är i fara på grund av nätvinhandelns lilla bidrag till bättre kvalitet i vinkonsumtionen. Se istället verkligheten som den är, acceptera den och gläds.

 

Ett av de allra mest dramatiska förändringarna just nu i konsumtionsmönstret är att försäljningen av ekologiska viner dramatiskt minskar på Systembolaget. Det trots att Bolaget lägger ned stor möda på att premiera de ekologiska produkterna. Det finns t ex många offertförfrågningar numera som bara ekologiska viner får delta i, för att komma in på Systemet. Man gör rätt mycket reklam för sina alltfler ekologiska produkter. Men i kundernas val sjunker ändå försäljningen som en sten.

 

När man går in på Systembolagets hemsida så slumpas det fram lite rubriker för att intressera besökarna för tidigare artiklar som publicerats där. I tisdags, samma dag som försäljningsstatisken kom, fick jag vid ett besök upp en artikel hos Systembolaget där det stod att det var en kraftig trend i Sverige att köpa ekologiska viner och att försäljningen ökade snabbt. När man kollade olika uppgifter i den odaterade artikeln måsta man dra slutsatsen att den publicerats redan under 2010. Då var det sant, att det var en stark trend. Försäljningsstatistiken som publicerades samma dag visar att toppen för de ekologiska vinerna nåddes med 6% i andel redan första kvartalet 2011.

 

Därefter har Systembolagets artikel varit en falsk beskrivning av verkligheten och i högsta grad i tisdags. Den ekologiska vinförsäljningen föll först långsamt under 2011 och sedan snabbare under 2012 och ännu snabbare första halvåret i år. Nu ligger andelen på 4,6% och minskningen av den ekologiska vinförsäljningen sker i en årstakt av nära 15%.

 

Varför är det så många som liksom Systembolaget speciellt framhåller att deras viner är ekologiska till kunderna? Av statistiken att döma verkar dessa ganska mangrant undvika ekologiska viner. Den effekten verkar större än de relativt få entusiaster som i första hand väljer ekologiska viner. Systembolaget som så gärna vill få upp försäljningen av dem bör kanske byta strategi. Undvik att visa vilka viner som är ekologiska, så kanske försäljningen återhämtar sig.