Hur lyckades ett vinhus som fick fram sitt första röda vin på 1980-talet slå sig igenom och bli ett av de mest respektabla vinhusen i hela Piemonte? Historien om vinmakaren Giorgio Rivetti och vinhuset La Spinetta är mindre än 50 år gammal, men trots det hör de i dag till en av Piemontes allra bästa vinproducenter.
I en region med en historia och tradition inom vinproduktion som går flera hundra år tillbaka i tiden. I ett land som alltid setts som ett av världens bästa två länder när det kommer till viner. Egentligen talade alla odds emot La Spinetta och Giorgio Rivetti när de gav sig in i vinbranschen i Piemonte, Italien, i slutet av 1970-talet. Bredvid sig hade de anrika vinhus med flera hundra år på nacken. De hade vinproducenter som hade producerat Barolo och Barbaresco i många år. Trots det gav Giorgio Rivetti det hela en ärlig chans.
– Vi har min far att tacka för väldigt mycket. Redan från början sa han till mig och mina syskon att vi skulle fokusera enbart på kvalitén och inte kvantiteten, berättar Giorgio Rivetti, som driver vinhuset La Spinetta, i en intervju med Vinbanken.
Så blev Barolo vinet på allas läppar
La Spinetta - en del av Barolo Boys
Det var i början av 1980-talet som La Spinetta fick fram sitt första röda vin. Det var även under samma årtionde som Giorgio Rivetti blev en del av vad som i dag är den kultförklarade gruppen Barolo Boys. Gruppen bestod av fem vinmakare från olika vinhus som bestämde sig för att göra Barolo på ett annorlunda sätt.
– Vi tittade väldigt mycket på Bourgogne och Bordeaux och undrade hur de lyckades få fram viner som gick att dricka unga, men som ändå höll en fantastisk kvalitet. Vi umgicks flera gånger i veckan och testade olika viner. Vi kom fram till att det allra viktigaste arbetet bör ske i vingården och sättet vi gör vinerna på.
Resultat blev en succé. Istället för att som tidigare behöva lagra en Barolo i många år innan den blev drickbar, så lyckades man skapa en moderna, tillgängliga men ändå högkvalitativa Barolo-viner som genast blev uppskattade runtom i världen.
– Såklart det var svårt i början. Många av vinhusen hade en lång historia av vinmakande bakom sig, och ofta fanns det bara ett sätt att göra Barolo på. Vi valde dock att gå vår egen väg och utgå från arbetet i vingården.
Det känns som att ni snarare var vänner än konkurrenter inom Barolo Boys?
– Exakt så är det. Vi umgicks i princip varje dag. För vi alla ville exakt samma sak och vi blev alla goda vänner.
"Kvalitén på vinerna har höjts"
På 1980-talet var varken Barolo eller Barbaresco några vidare kända viner runtom i världen. Det var snarare regionala viner som dracks i Piemonte. Men de nya, modernare, vinerna spreds som en löpeld runtom i världen och alla ville ta del av Barolo.
– Vi kan se mycket av resultatet i dag. Då hade Piemonte kanske tio producenter som gjorde riktigt bra viner. I dag har Piemonte 50-60 producenter som gör otroligt bra viner. Kvalitén på vinerna har höjts rent generellt.
Just Barolo och Barbaresco är väldigt speciella viner, enligt Giorgio Rivetti. Det är viner som sticker ut på världskartan.
– Du kan ha tio viner framför dig utan att veta vilket som är vilket, men så fort du kommer till Barolon eller Barbarescon så känner du igen det. Det är en unik karaktär, det är unika viner. Och jag tror att det är just det som gjort vinerna så populära i världen. Det är en ganska lätt färg, men samtidigt är de fyllda av smak och de går att dricka unga.
Noshörningen är en del av La Spinetta
Flera viner från La Spinetta går i dag att hitta på Systembolaget. Man känner ofta igen vinerna på den karaktäristiska noshörningen som finns på etiketterna. På Barolo-vinerna finns ett lejon.
– Många tror att det var en del av vår marknadsföring när vi började använda oss av noshörningen, men faktum är att vi valde den enbart för att jag tyckte den var snygg. 1995 var första gången vi hade den på en flaska, och det var vinet Gallina som hade den på sig. Gallina betyder höna, så många förstod inte varför ett vin som heter höna skulle ha en noshörning på sig, berättar Giorgio Rivetti.
Piemonte överlag ses i dag som en av de mer trendiga regionerna i världen, och det beror till allra största del på just revolutionen som Barolo och Barbaresco genomgått.
– De andra druvorna och vinerna har gynnats av det också. Vi kan se att dolcetto, barbera, timorasso och moscato, alla dessa viner har sett en kvalitetshöjning och de har blivit allt mer populära i både Italien och internationellt, fortsätter Giorgio Rivetto.
"Det är ett hantverk"
Populariteten medför även vissa utmaningar.
– Man måste veta att en Barolo eller Barbaresco, det är ett hantverk. Vi kan i dag hitta viner där det står Barolo på flaskan som kostar 15 euro, men enligt mig ger det inte en rättvis bild av appellationen Barolo. Jag vet att alla appellationer har den utmaningen, men man måste veta att det krävs 40-45 euro för att få den verkliga smaken av Barolo. Jag brukar prata om detta med de andra producenterna här och man är inne på samma spår.
I samband med intervjun med Vinbanken pågår skörden i Piemonte, och enligt Giorgio Rivetti ser det ut som att 2022 kommer bli ett riktigt bra år.
– Kvantiteten är inte riktigt där. Vi har tappat runt 20 procent. Men kvalitén är riktigt bra. Det påminner lite om år 2000. Nu har vi fått en hel del regn på sistone vilket gynnat de röda vinerna. Druvorna är inte så koncentrerade utan de håller riktigt bra kvalitet.
Även om 2022 ser ut att bli ett bra år för La Spinetta så oroar klimatförändringarna i regionen.
– Vi har såklart sett att vi måste skörda allt tidigare för varje år. Det har hänt väldigt mycket på den fronten. Det som gynnar oss i Piemonte är att vi kan odla både på 200 meters höjd och på 800 meters höjd. Just att odla högre upp tror jag kommer bli allt mer aktuellt i framtiden, avslutar Giorgio Rivetti.