Systemets hemleverans slutet på monopolet?
I veckan beslöt regeringen att dels kasta förslaget om gårdsförsäljning i papperkorgen. Det var ett tokigt förslag till en rimlig reform, så det kunde inte gå på annat sätt. Man beslöt också att Systembolaget skulle få påbörja försök med hemleverans efter internetbeställning på samma sätt som distansförsäljningsföretagen redan gjort i många år. En rimlig service, men den kan betyda slutet för monopolet.
Det svenska Systembolaget har monopol på detaljistförsäljning i Sverige. Det är ett undantag från EUs regler om frihandel. I praktiken är monopolet redan brutet genom att svenskar kan köpa viner på internet och få dem hemlevererade från utländska EUföretag. Det har svenska staten inte tillåtits att förbjuda för sina invånare. Man kan säga att försäljningen anses ske utomlands om kundens försändelse packas där. Då kan inte svenska myndigheter inskränka svenskarnas rätt att privat köpa även alkoholhaltiga drycker på det sättet. Den fria rörligheten gör att det sedan är tillåtet att få hem sina vinflaskor till dörren från lager i utlandet.
Konkurrensen är numera kännbar för Systemet. Därför har man nu drivit fram att få försöka göra lika dant från lager i Sverige. För kunden är det ju precis detsamma om flaskorna packas för dem utomlands, eller att de först går till lager i Sverige och där packas för dem, före hemsändingen. Systembolaget skall nu i sex ännu hemliga försöksområden påbörja detta vågade experiment. Vill man veta vad som händer är det ju annars bara att studera hur det faktiskt fungerar hos ett otal distansförsäljare som gör det idag och som gjort det i flera års tid.
Det räddhågade Systembolaget vill nu försöka få det att framstå som att de har en helt annan typ av hemleverans än hos konkurrenterna. För att ge det intrycket så inför man en del onödigt krångel. Det skall tex ta minst tre dagar att få leveransen, även om det skulle kunna organiseras snabbare. Lite som Posten när de med avsikt fördröjde leverans av paket. Vinet skall inte kunna tas emot hemma på andra tider än när Systembolagets vanliga butiker är öppna. Den som vill ha sen kvällsleverans, för att man är hemma då, har inget att hämta i Systembolagets försök. Det är väl uthärdligt och man får ha någon annan som tar emot då.
Priset för hemleveransen kommer att bli dyrare än hos distansförsäljarna. Systembolaget är mycket stolta för att de kommer att kosta minst 250 kronor per gång och mer om man beställer mer än en låda. Hos Distansförsäljarna har i dag det mer normala förfarandet från internethandeln att vid stora beställningar är det gratis med frakten. Men varje form av mängdrabatt är helt utesluteten hos det ”ansvarstagande” Systembolaget. Det minskar lite Systembolagets konkurrenskraft men betyder ju ingen principiell inskränkning i tillgängligheten. Man vill t.o.m införa ett förbud mot att beställa mer än 12 lådor vin vid samma tillfälle. Ett ovanligt kraftfullt slag i luften eftersom det bara är att göra fler beställningar av samma person för att kringgå det.
Man vill göra det lite krångligt, men det blir ju ungefär som hos distansförsäljarna, bara lite klumpigare och dyrare än det skulle kunna vara. Problemet är att Systembolaget sitter i saxen. Hela deras livsluft och monopol hänger på att det skall vara krångligt att skaffa alkoholhaltiga drycker för konsumtion i hemmet. Det är ju hälsofaran för det svenska folket med en bättre service och tillgänglighet som är själva grunden för monopolet och undantaget gentemot EUs regler.
Nu vill Systembolaget samtidigt ge bra service bl.a. för att de skall kunna konkurrera med distansförsäljarna. Men då snubblar de samtidigt på själva skälet till att EU tillåter Sverige att ha ett statligt monopol. Den svenska EUrätts specialisten Ulf Bernitz, som är vår främsta expert på frågan, hävdar att om Sverige inte kan visa att vår monopolförsäljning av alkoholdrycker packade i Sverige innebär en begränsning av tillgången på dessa drycker för konsumenterna, så ryker den rättsliga grunden för Systembolagets monopol.
Systembolaget och för den delen regeringen verkar tro att några små extra krångel i leveranstider, kostnad och storlek på hemleveranserna skall räcka för att motivera ett monopol. Den typen av begränsning kan ju Sverige ålägga vem som helst som från svensk mark tänker sälja viner på internet. Det duger inte för att motivera monopolet. Bra service drar undan mattan som Systembolagets monopol står på. Medan vi nu bevittnar hur Systemet försöksvis drar undan mattan på sig själv i en utdragen kullerbytta, kan vi alla fundera över om det är bra eller dåligt.