Ratti – kultproducenten som tog Barolo in i framtiden
I dag är Baroloviner kända över hela världen för sin höga kvalitet. Men så har fallet inte alltid varit. Regionen Piemonte i allmänhet och appellationen Barolo i synnerhet har Renato Ratti att tacka för väldigt mycket. Han var pionjären som vågade gå mot strömmen och skapa något annorlunda.
Vi på Vinbanken har flera gånger skrivit och reflekterat över vinerna som produceras i den norditalienska regionen Piemonte. Vi har intervjuat innovativa kultproducenter som Giorgio Rivetti som står bakom La Spinetta. Vi har pratat med Andrea Farinetti som ansvarar för den klassiska producenten Borgogno. Vi har skrivit om druvorna barbera, nebbiolo, dolcetto, timorasso och arneis. Och vi har förundrats över kvalitén på vinerna som produceras i Piemonte. I bräschen för hela regionen hittar vi dock Barolo, som utan tvekan är kronjuvelen i både Piemontes och Italiens vinproduktion. Och det är mycket tack vare en veterinärson vid namn Renato Ratti som Barolo är så känt, kvalitativt och populärt i dag.
Historien tar sin börjar i efterkrigets Italien. I de allra västligaste delarna av landet, i den lilla staden Cuneo någon timme från den franska gränsen, växte Renato Ratti upp i en familj utan någon som helst vinhistoria. Det var även här som Renato Ratti valde att börja studera vitikultur i staden Alba. Samtidigt som han såg traditionstunga och konservativa vinmakare göra Barolo på sättet som de alltid gjort vinet, så fick han en bra anställning hos producenten Cinzano. Renato Ratti skulle dock inte jobba med vin. Hans fokus hos Cinzano skulle ligga på vermouth, och han skulle framförallt flytta till Brasilien för att ansvara för produktionen av spriten där.
– På den tiden var vermouth mycket mer lönsamt än vin, och det var även mycket populärare än vad det är i dag. Det var mycket enklare att åka till Brasilien och producera vin, än att göra det i Italien, berättar Pietro Ratti som är son till Renato och den som ansvarar för Ratti i dag.
Renato Ratti imponerades av Bordeaux och Bourgogne
Varje år mellan 1955 och 1965 brukade Renato Ratti åka hem till Piemonte för att träffa sina vänner. Och för varje år som gick så växte sig en dröm större och större. Idén att skapa egna viner började forma sig och när han flyttade hem till Italien efter tio år i Brasilien så slog han slag i saken.
– Han köpte en bit land i La Morra, där jag befinner mig just nu och där vi hållit hus sedan dess. Det var bara 4 000 kvadratmeter, så det var ingen stor yta land han köpte, fortsätter Pietro Ratti.
Det var dock inte Barolo på det traditionella viset som lockade, och det var heller inte Barolo som krävde 20 års lagring för att kunna drickas som lockade. Renato Ratti hade i början på 1960-talet åkt till Frankrike och imponerats av vinerna som producerades i Bordeaux och Bourgogne. Han hade sett hur fransmännen lyckades skapa tillgängliga och drickvänliga viner som dessutom var unga. Han upptäckte hur viktigt det var att skapa fina viner. Och han insåg att han ville minska avståndet till Frankrike vinmässigt.
– Idéen var inte bara att göra en barolo. Idén var att skapa den bästa barolon. Eller det var inte heller att bara skapa den bästa barolon, utan det var att skapa den första barolon som bara kommer från en vingård. Det vill säga en vingårdsbetecknad barolo.
Pietro Ratti: Ett oerhört viktigt steg för hela regionen
Betydelsen som Renato Ratti haft för baroloviner stannar inte där. Han lyckades skapa den första vingårdsbeteckande barolon, men han ville göra mycket mer än så för sin region. När man i dag blickar tillbaka på historien om producenten Ratti är listan lång på vad Renato Ratti gjort för Barolo.
– Min far insåg att det var viktigt att skapa en karta över Barolo. Visst, alla visste var floden rann och var gränserna gick, men ingen hade gjort en noggrann karta över alla kommuner, alla gränser och alla olika vingårdar. Han studerade regionen, kartlade vilka vingårdar som var bäst på den här tiden och ritade en fysisk kartografi över de 44 bästa vingårdarna i Barolo. Det var gränser och klassificeringar som i Bourgogne. Och det här var ett oerhört viktigt steg för hela regionen.
– Ingen hade tidigare gjort en karta över Barolo. Min far såg vikten av en sådan här karta, både för alla som verkade där men även för marknaden. Han ville göra en karta som alla förstod. Han var en noggrann och smart man, som också var väldigt modern för sin tid, och han ville ta Barolo framåt på det här sättet och ge hela regionen en knuff in i det moderna. Barolo har alltid varit det viktigaste vinet för Italien, men på den här tiden så var det väldigt konservativt. Detta var 1960-talets Piemonte, och min far hade vänner som också producerade vin och som ville ta det här klivet, men de hade en helt annan tung familjehistoria i ryggen som höll dem tillbaka. Min far hade ingen sådan historia, han var helt fri att göra vad han ville. Så han ledde den här nya rörelsen med sina vänner.
Det stannade dock inte vid kartan. Som vi nämnt ovan så hade baroloviner på den här tiden en enorm tyngd i sig. Det var ett hantverk, men det var ett tungt hantverk. Även när det kom till vinproduktionen så insåg Renato Ratti att något måste förändras. Vinerna måste göras mer tillgängliga.
Barolo Boys tog Renato Rattis arbete vidare
– Min far gjorde en helt ny stil att göra barolo på. På den tiden så var skalkontakten över hundra dagar, och man lagrade vinerna i över fyra år på fat. För att få mogna tanniner och få fram ett drickfärdigt vin så var man tvungen att vänta i 20 år. Min far valde att korta ner skalkontakten till 15-20 dagar, och han började lagra vinerna i två år på fat. Han kontrollerade vinets mognad på ett helt annat sätt. Vinet blev mycket mer tillgängligt och elegant. Det var väldigt innovativt på den här tiden och något helt nytt för baroloviner.
I slutet av 1980-talet och början av 1990-talet inleddes en ny rörelse i Piemonte. Vi på Vinbanken har tidigare skrivit om Barolo Boys och hur de tog vidare arbetet som Renato Ratti inlett, och på så sätt gjorde baroloviner ännu mer tillgängliga för den breda massan.
– De ändrade stilen och gjorde baroloviner ännu enklare att dricka. Även de här vinmakarna i början på 90-talet var helt fria att göra vad de ville, de hade inte den där tunga historien i ryggen. De var unga, de var nya och de tog sig an utmaningen. På 1960-talet, när min far började göra vin på det här sättet, så var många väldigt skeptiska. Det var en tid där man behövde ta ett kliv från kvantitet till kvalitet. Man producerade mycket bulkvin, men min far sa nej.
-- Han ville inte ta några genvägar utan han sa att vi måste bevisa för världen att vi har våra regler, att vi är disciplinerade och att vi kanske måste tjäna lite mindre pengar just nu för att tjäna på det i det långa loppet. Det ska nämnas att kvalitet på den här tiden var riskabelt. Många ville bara tjäna pengar, men min pappa sa nej och valde istället att satsa på kvalitet. I dag är det normalt, men då sågs han som en drömmare.
En annan viktig utveckling för baroloviner skedde 1973 då Renato Ratti uppfann albeisa-flaskan som än i dag används för viner från regionen.
– Han gjorde den ihop med några andra producenter för att de tyckte att den var viktig för vår region. Fram till dess hade vi använt franska flaskor, så han uppfann albeisa, vars namn härstammar från orten Alba. Det var en del av den här helt nya stilen och den nya imagen.
Unika etiketter
Producenten Ratti är i dag kända i Sverige för sina många viner som håller högsta klass. De är även kända för sina innovativa etiketter där man ofta kan se män i olika uniformer på flaskorna. Det grundar sig i att Renato Ratti ville ha Piemontes historia på etiketterna. Så han hittade en lokal historiker som var expert inom uniformer, och den här experten skissade olika uniformer åt Renato Ratti. Så själva etiketten på den tiden var lite som en historiebok där det bland annat stod om olika slag som uniformerna användes i.
– Etiketterna är väldigt viktiga för oss. Självklart ser de bra ut och de är lätta att komma ihåg, men för oss är de en viktig symbol. Det är patrioterna som skyddade Piemonte i en tid då det var väldigt många slag och krig.
Ett av vinhusets allra kändaste viner är Ratti Langhe Nebbiolo Ochetti. Vinet som finns på den svenska marknaden har dock en världsunik etikett. För på ursprungsetiketten håller den uniformerade mannen ett slags vapen, och det är inte tillåtet i Sverige. Så på de svenska etiketterna håller den uniformerade mannen en enkel käpp i stället.
Här är några av deras unika etiketter. Längst till höger ser ni etiketten som är unik för Sverige.
När Rattis viner lanseras på Systembolaget så brukar de vara populära och sälja slut på kort tid. I dag går det dock att hitta flera av producentens viner i Systembolagets beställningssortiment.
– Vi lever i en fantastisk tid i dag, med bra rykte för hela regionen. Vi har uppskattade viner som är kända över hela världen. Nebbiolo har alltid varit en svår druva men konsumenterna och producenterna förstår vad som krävs. I dag skapar vi viner med elegans, syra och finess. Vi skapar mer matvänliga viner.
La Morra har alltid varit hjärtat i Rattis vinproduktion. Även om de 4 000 kvadratmetrarna mark från 1960-talet har förvandlats till flera hektar, så har Pietro Ratti alltid hållit fast vid grunden som hans far la.
– Vi representerar eleganta viner. Vi är stolta över La Morra. Alla producenter i Barolo har olika förutsättningar och olika vingårdar, men för oss är Ratti synonymt med La Morra. Våra viner kommer alltid vara eleganta och lättillgängliga.
"Mest sålda nebbiolovinet i Piemonte"
Även om det finns betydligt större producenter från Piemonte på den svenska marknaden, så är Ratti ett erkänt namn i Sverige. Men de är även en populär vinproducent i Italien.
– Vår Langhe Nebbiolo Ochetti är det mest sålda nebbiolovinet i Piemonte. Vi är ledande lokalt. Och orsaken till det är att vi producerat det här vinet sedan 1969. Vi trodde på vingårdar där vi bara skulle göra nebbioloviner, och inte baroloviner. Så vi har alltid trott på dessa renodlade nebbioloviner, vilket också gjort dem populära.
Exakt vad framtiden har att utvisa är oklart, men enligt Pietro Ratti så hoppas han kunna producera ännu mer vita viner i framtiden. I dag går det bland annat att hitta ett chardonnayvin i deras sortiment, och det är ett vin som även finns på den svenska marknaden.
– Vi har nyligen köpt lite mark där vi planerar att plantera timorasso. I dag står de vita vinerna för två procent av vår totala produktion, vilket är väldigt lite. Framöver siktar jag på tio procent. När jag var yngre drack jag aldrig vitt vin, men nu när jag är 54 år dricker jag allt mer vitt vin. Jag gillar att göra vita viner. Jag skulle även vilja börja producera barolo på lite högre höjd. Det är roligt att testa sig fram och försöka odla nebbiolo på olika platser.
– Sen kommer jag även vara med och renovera muséet som min far skapade här i La Morra. En del av muséet kommer vara helt dedikerad till min far och hans betydelse för barolo och regionen. Han är en viktig del av vår historia.
Att Renato Ratti haft en enorm betydelse för barolo går att inte att ta miste på. Det är få producenter i dag som gjort så otroligt mycket för en region och appellation som Renato Ratti gjort. Innan han gick bort 1988 hade han även hunnit vara president för det lokala barolo-konsortiet.
– Han ville alltid att hans viner skulle vara värdefulla. Han la ner ett enormt jobb på sina viner och han försökte skapa något speciellt, avslutar Pietro Ratti.