Exakt hur vinindustrin i Sverige kommer utvecklas under 2023 är en i stort sett omöjlig uppgift att försöka gissa sig på. Men vi på Vinbanken har ställt frågan till ett antal experter som fått sia och ge sin åsikt kring vinåret 2023. Låt oss presentera Vinbankens spåkula!
Vinbranschen är en industri i ständig förändring. Det är nya trender, det är nya ursprung och det är nya viner. När man ibland tror att konsumenterna kommer dricka en viss typ av vin så visar det sig att de dricker en helt annan typ av vin. Med andra ord är det i stort sett omöjligt att gissa sig på hur vinbranschen kommer vara under 2023, men vi har ändå gett oss på uppgiften med hjälp av några riktigt experter.
I Sverige i dag finns det flera hundra leverantörer och importörer av vin som med sin expertis ser till att konsumenterna får tillgång till högkvalitativa viner på Systembolagets hyllor. Vi ställde tre frågor till ett antal av dessa importörer kring hur de tror att vinåret 2023 kommer bli. Här nedan kan du se svaren.
Vinbankens spåkula 2023 – så blir vinåret
Hur tror ni att 2023 kommer bli jämfört med 2022 rent generellt ur ett konsumentperspektiv?
Clara Grabe, Provinum Vinhandel
Vi tror att väldigt många människor kommer att bli mer medvetna om vad saker och ting kostar i år med tanke på att det är lågkonjunktur och höga kostnader generellt. Det gäller inte bara vin naturligtvis men det kommer även att ha en effekt på vår vinkonsumtion. Vilket kommer leda till en medvetenhet om vad du köper och varför. Förmodligen kommer vi att se att lägre prisade produkter ökar i början av året men det är kortvarigt. Om några månader är det hållbart producerade viner som kommer vinna mark och även mindre förpackningar. ”Drick mindre men bättre” kommer äntligen att slå igenom.
Gustav Nyqvist, Giertz Vinimport
Det är sannolikt att priserna kommer att gå upp bland annat på grund av ökade priser på glas och förpackningar. Många konsumenter kommer att välja billigare alternativ i alla vinkategorier i större utsträckning.
Ann Burgaz, The Wineagency
Redan under pandemin såg vi förändringar i konsumenternas beteenden, bland annat en väldigt tydlig polarisering där både de riktigt dyra vinerna ökade samtidigt som andra köpte billigare viner och blev mer prismedvetna. Då ökade konsumtionen på hemmaplan, eftersom folk slutade att gå på restaurang – men det kan inte vi se några tecken på nu. Inte ens i januari som normalt är en lugnare månad. För den mer prismedvetne konsumenten tror vi att de kommer att söka sig till viner från ursprung med mer ”humana prisbilder”, då många områden i Frankrike, USA och Italien blivit för dyra.
Finns det någon appellation/druva/region som ni tror kommer få ett rejält uppsving 2023?
Gustav Nyqvist, Giertz Vinimport
Troligtvis kommer riesling, sauvignon blanc, albariño/alvarinho och pinot noir fortsätta att öka i intresse. Vinregioner som kan hamna mer i fokus är Algarve och Jura. Piemonte fortsätter att vara starkt. Samtidigt fortsätter konceptuella viner där region och druva inte är det första köpargumentet att vara framgångsrika.
Ann Burgaz, The Wineagency
Vi tror på en återresa för chardonnay-viner från andra ursprung än Frankrike, om vi ska prata druvor. Men vi tror också att vinkooperativen kommer att få ett uppsving då det finns många kvalitetsmedvetna sådana i ursprung som inte är dyra och därför kan leverera prisvärda kvalitetsviner.
Clara Grabe, Provinum Vinhandel
Kvalitetsviner från småskaliga producenter i Sydamerika och Sydafrika har varit på gång länge men det är nu under 2023 som de verkligen når ut till fler konsumenter och inte längre anses vara en nischad produkt. Många sommelierer har upptäckt druvan Pais och nu kommer den att vara på allas läppar. Pais är lite som Chiles svar på juiciga röda viner från Jura. Terroirdrivna viner på traditionella druvor i Sydafrika kommer också att ta plats på de tillfälliga hyllorna på Systembolaget men glöm Pinotage, nu är det Semillon, Pinot Noir och Syrah från Sydafrika som gäller.
Vilket nya, udda vintrender tror du vi kommer få se i Sverige under det kommande året?
Ann Burgaz, The Wineagency
Vi följer förstås burktrenden med stor nyfikenhet. Men en udda vintrend som vi ser att det finns ett stort intresse för är viner på inhemska druvor från Japan. Där är det främst druvan koshu som driver utvecklingen, men där vi också ser röda viner börjar ta mark.
Clara Grabe, Provinum Vinhandel
Inte för att det är särskilt udda längre men vi tror att burken verkligen kommer att slå igenom och bli accepterad även i finrummen och bland vinentusiaster. Fler kommer att se fördelar med den lägre tröskeln som burken innebär, för låt oss inse att halvflaskor aldrig riktigt slagit igenom även om alla gillar det i teorin. Men en burk däremot, att dela på två som aperitif, i en stor ishink på vårens och sommarens fester med blandade burkar eller för den som bor själv och vill dricka ett gott glas vin till sin middag. Hur kan detta inte bli en succé?
Gustav Nyqvist, Giertz Vinimport
Utbudet av vin på burk blir större.