Laddar annons
The Grape Collective – så skapade vinserien som sticker ut
17 Apr, 2023
Uppdaterad: 
6 Sep, 2023

The Grape Collective – så skapade vinserien som sticker ut

När en ny vinserie skulle skapas hos importören Spring Wine & Spirits så satte de sig ner runt ett bord, diskuterade, bollade och kom fram till att de ville ha okomplicerade viner som alla kunde uppskatta. Sagt och gjort, The Grape Collective skapades.

Att kalla aktören Spendrups för en jätte inom dryckesbranschen i Sverige är allt annat än en överdrift. Med några av landets mest välkända och populära ölvarumärken är det få som lyckats missa Spendrups enorma framgångssaga de senaste decennierna. Det många dock inte känner till är att jätten även har sålt vin sedan 1995, då vinmonopolet avskaffades, genom dotterbolaget Spring Wine & Spirits. Bland de mer kända varumärkena hittar vi i dag Nashville Stories av Jill Johnson, det italienska vinhuset Pasqua och det populära spanska vinet El Coto.

I början av 2019 började man spåna kring nya idéer. Man ville skapa en egen vinserie med en annan inriktning, där hållbarhet var i stort fokus. Carina Tidén, som är chef för koncept- och produktutveckling, berättar att de inom företagets innovationsforum då kom fram till att de ville skapa en egen annorlunda vinserie som var okomplicerad och rolig. Och produktrådet kom fram till att de ville skapa The Grape Collective.

– Det viktigaste för oss med The Grape Collective är att det ska vara okomplicerat och ärligt. Vi vet att den som inte är insatt kan uppfatta vin som ganska snobbigt, och det var exakt det vi ville komma ifrån. Vi ville ha roliga viner med snygga etiketter och med ett bra pris, som man kunde få tag på både på restauranger och på Systembolaget.

"Vi får vara med och bestämma kring själva vinmakningen"

I början av 2019 tog de då kontakt med en producent i Tyskland som arbetar på ett hållbart sätt. Ambitionen var att skapa ett vin som följde de senaste trenderna och som samtidigt kunde fylla ett hål på den svenska marknaden.

– Självklart vill vi ha viner som vi ser att vi saknar på ett eller annat sätt, viner som vi själva vill kunna köpa. Vi såg den uppenbara rieslingtrenden och bestämde oss då för att ta fram en ekologisk, krispig riesling som skulle funka både på Systembolaget och på restaurang.

Själva processen kring hur ett vin kommer till börjar i ett innovationsforum där man spånar kring uppslag och idéer. Man får impulser kring vad som är på gång, vad som saknas, vad som trendar och vad som skulle funka. Sedan gäller det att matcha idén med en passande producent där ute.

Riesling Riesling är i fokus i ett av The Grape Collectives viner.

– För oss är det allra viktigaste att vi får vara med och bestämma kring själva vinmakningen. Vi släpper inte det utan vi vill vara med och påverka i alla steg. Sedan tar vi fram det här vinet ihop med producenten.

I dag går det att hitta Riesling Returns från The Grape Collective i ett 50-tal systembolagsbutiker och på ett stort antal restauranger. Med sin konstnärliga etikett sticker flaskan ut och har snabbt seglat upp som en av de flaskor som sticker ut allra mest på hyllan.

– Vi valde namnet The Grape Collective för att det speglade oss. Vi alla älskar vin och vi ville även få fram det på etiketterna. Vi ville göra dem med humor och ge vinerna ytterligare en dimension genom utseendet på etiketten.

Into Tinto Från Katalonien kommer Into Tinto som anspelar på de klassiska spanska vinerna som fanns tillgängliga i Sverige förut.

Under 2021 lanserades sedan Same Same Cava Brut Nature av The Grape Collective, och förra året var det dags för Into Tinto att lanseras.

– Into Tinto är en hyllning till svenskarnas favoritresmål Spanien och namnet anspelar på vår förkärlek till de gamla spanska vinerna som vi drack förut. Etiketten har ett retroutseende men innehållet är modernt. Cavans etikett är däremot mer klassisk, men ändå sticker den ut bland cavorna. Det är spännande koncept att jobba med, att få ta fram både ett fantastiskt bra innehåll och roliga etiketter som sticker ut.

Även om The Grape Collective redan idag består av tre viner så ser Carina Tidén detta som ett långsiktigt initiativ som bara kommer fortsätta växa.

The Grape Collective finns på restauranger runtom i landet

– Under pandemin blev det ett litet hack i utvecklingen, men vi tror på The Grape Collective och det vi vill skapa här. Vi har flera roliga grejer på gång. Vi vet att innehållet passar de flesta och att det håller en hög kvalitet. Sen är det alltid viktigt för oss att hitta rätt producent som har samma syn på hållbarhet som vi har. Vi använder oss av lättviktsflaskor, och där det går väljer vi helst ekologiskt vin. Under försommaren släpper The Grape Collective ett nytt rött vin på Systembolaget. Vinet är gjort på druvan Pinot Noir och är i en helt annan stil än Into Tinto.

Riesling Returns går som sagt att hitta på Systembolaget medan de två andra vinerna går att få tag på via beställningssortimentet. Samtliga viner finns även tillgängliga på ett flertal restauranger runtom i landet. Exakt hur många viner som planeras framöver inom vinserien The Grape Collective är svårt att svara på, enligt Carina Tidén.

– De här idéerna föds när man äter lunch ihop, när man står vid kaffemaskinen, när man stöter på varandra i korridorerna. Det är kul att så många på företaget är involverade kring detta, för vi alla har samma passion kring vin. Vi har flera idéer för The Grape Collective och vi siktar på att lansera många fler viner, men exakt vilka kan vi inte säga än, avslutar Carina Tidén.

Läs fler reportage från Vinbanken här