Laddar annons
Minuty – världsledande och trendsättande inom rosé
21 Jun, 2023
Uppdaterad: 
6 Sep, 2023

Minuty – världsledande och trendsättande inom rosé

Ljus, ljusare, ljusast. Trenden när det kommer till rosévin har under några år nu gått mot det allt ljusare hållet. När Chateau Minuty började producera rosévin under efterkrigstiden var trenden en helt annan. Men tack vare gediget arbete under flera generationer har Chateau Minuty och hela Provence-regionen lyckats skapa en trend världen över när det kommer till rosé.

Året är 1936. Direkt utanför fiskebyn St. Tropez finns det ett slott som byggdes under Napoleon III:s regim. Slottet heter Chateau Minuty och en man vid namn Gabriel Farnet ser potential och möjligheter i det här slottet. Han äger sedan tidigare ett annat vinhus, men det är på Chateau Minuty han vill skapa något helt nytt. Han bestämmer sig för att köpa slottet och börja producera rosé på de 17 hektar land som hör till slottet. Samtliga vinrankor som redan fanns planteras om, och Gabriel Farnet ville återupprätta slottets fornstora glans.

– I dag har vi 200 hektar vingårdar och vi är representerade i över 100 länder, berättar Anne-Victorie Matton som är barnbarnsbarn till Gabriel Farnet och som sedan 2021 arbetar inom familjeföretaget som Trade Marketing Manager, där hon hjälper sin far Jean-Etienne och sin farbror Francois med att bygga vidare på det som tidigare generationer skapat.

"Hela regionen har gjort ett stort jobb"

När den gemene konsumenten i Sverige i dag tänker på rosévin så är det de ljusa varianterna man associerar hela kategorin med. Man ser att det är de ljusa rosévinerna som säljer allra bäst, och det är de som syns allra flitigast på hyllorna. Trenden har varit densamma i flera års tid nu och det finns inget som pekar på att den kommer avstanna. Bland de stora trendsättarna kring de ljusa rosévinerna hittar vi just Chateau Minuty, som även i Sverige är ett av de mest sålde rosévinerna från Provence med sitt M de Minuty Rosé.

Varför tror du att just Minuty blivit så oerhört populärt i hela världen?

– Det handlar helt och hållet om kvalitén på vinerna. I över 30 års tid har min far och min farbror gjort ett enormt arbete med att höja kvalitén på våra viner. De har alltid varit ute efter ett ljust, fräscht och fruktigt rosévin. Och de har även alltid velat ha ett alkoholsvagt rosévin. Alla våra roséviner är 12,5 procent som mest, och det är väldigt lågt i dag. Så rosé från Minuty blir väldigt lättdrucket, elegant och ljust. Och sen har vi ett väldigt elegant varumärke, som såklart hjälper till.

St Tropez Med sitt idylliska läge är Minuty ett välbesökt resmål när man är på Rivieran. Foto: Herve Fabre

Just den ljusa trenden är något som Anne-Victoire Matton är övertygad kommer fortsätta runtom i världen, och enligt henne är det ett hårt arbete från många producenter som krävts för att skapa den här trenden av ljusa roséviner.

– Jag anser att det är väldigt bra att vi gått åt det här hållet med ljusa, fräscha och ganska alkoholsvaga roséviner, och jag är säker på att det här bara kommer fortsätta. Hela regionen och appellationen Cote de Provence har gjort ett stort jobb för att komma hit. På 1980-talet så var rosévinerna orangea i färgen och hade en alkoholhalt på runt 13,5 procent. Så det är ett enormt arbete som krävts av hela appellationen att skapa det vi har i dag, och framförallt att få till den kvalitén och framgången som vi haft.

Från fiskeby till jetset

I dag är hela området något helt annat än vad det var på 1930-talet. St. Tropez är långt ifrån den fiskebyn det var då, och i dag förknippas hela området av jetset och lyx. Superbilarna, de dyra klockorna, de långa båtarna och de tunga plånböckerna avlöser varandra och det finns få områden i hela världen som är lika förknippade av lyx som franska Rivieran. När man väl befinner sig på Rivieran så blir det tydligt att de ljusa rosévinerna är något som både fransmännen men även turisterna är stolta över och som man gärna konsumerar i medelhavssolen. Just att man förknippar rosé med jetset är något som Anne-Victoire tror har hjälpt sätta trenden med de ljusa rosévinerna.

– Jag tror att många förknippar Chatea Minuty med jetset för att vi befinner oss där vi befinner oss geografiskt. Vinhuset ligger i Gassin, mellan St. Tropez och Ramatuelle på franska Rivieran. Och självklart säljer vi en hel del rosé på Rivieran som är vår hemmaplan. Det är en av våra allra största marknader och vi är stolta över att vi säljer så mycket som vi gör just här, för det är mycket tack vare Rivieran som vi är kända i dag.

Anne-Victoire Matton Anne-Victoire Matton.

– Men även om St. Tropez är väldigt mycket jetset så är vi väldigt mycket ett klassiskt vinhus med färre än 100 anställda. Vi är till exempel det sista vinhuset i Provence som skördar samtliga druvor för hand. Så jag skulle säga att vi är väldigt långt ifrån jetset. Vi arbetar hela somrarna och på vintern så blir St. Tropez en tyst, liten by igen. Det är väldigt olikt sommaren.

Minuty är världsledande kring ljusa roséviner

Även om Minuty i dag är ett välkänt varumärke när det kommer till rosé världen över, och man får anse att de varit världsledande när det kommer till att sätta Provence och de ljusa rosévinerna på kartan, så har konkurrensen de senaste åren hårdnat.

– Det är ett hårt jobb som krävs för att fortsätta vara ledande i Frankrike, Europa och andra delar av världen. Nya varumärken med mycket ekonomiska muskler och stora kommunikationsverktyg har dykt upp de senaste tio åren. Det gäller att vi fortsätter hålla den kvalitet som vi blivit kända för. Och det gäller att vi fortsätter vara en referenspunkt när man pratar om rosévin från Provence.

Minuty

Även om många inte känner till det så producerar Chateau Minuty i dag även vita och röda viner, och man har gjort så i princip ända sedan starten. Det är först på senare tid man har valt att lyfta fram dessa viner och börja sälja dem på flera marknader.

– Det var medvetet från vår sida för de senaste 20 åren har vi verkligen velat fokusera enbart på rosé. Men nu vill vi jobba med både de röda och vita vinerna. Både min farbror och far älskar att experimentera och testa nya metoder. I dag har vi till exempel ett väldigt lyckat vitt vin som är gjort på hundra procent vermentino och som är väldigt lättdrucket. Sen har vi ett rött som vi skapade 2020 som vi döpte till Chateau Minuty Gabriel efter min farmors far. Det är en väldigt liten produktion men väldigt lovande. Och det här kommer vi fortsätta med.

"Rosévin ansågs vara ett sommarvin även i Frankrike - nu är det helt annorlunda"

Vi på Vinbanken har vid ett flertal tillfällen lyft faktumet att rosévin är ett av de absolut största säsongsbaserade vinerna i Sverige, men i Frankrike däremot dricker man rosé året om. Just att rosé passar bra till mat är något som kan fungera som en dörröppnare för att även i Sverige ska börja dricka rosévin året om.

– När vi började sälja dessa ljusa roséviner för 30 år sedan så ansågs det vara ett sommarvin även i Frankrike. Man drack det nära havet och på sommaren. Nu är det helt annorlunda. Till exempel är de franska alperna en av våra största marknader, så man kan gott och väl dricka rosé även på vintern. Våra roséviner från Minuty passar även fantastiskt väl till mat, så det går att dricka året om, avslutar Anne-Victoire Matton.

Recension av Minuty

Minuty

M de Minuty, Rosé, 2022 (2590) 169:-

Ett ljust rosévin från Provence ut i fingerspetsarna. Som du kunnat läsa ovan så har det tagit sin tid att sätta de ljusa rosévinerna på världskartan, men när det väl hänt så är det Minuty som suttit i förarsätet. Och det är mycket tack vare det här vinet. Det är exakt så här ett ljust Provence-rosé ska smaka. I doften är det skogshallon, smultron, färska örter, persika och pomerans. I smaken är det den där intensiva och eleganta bärigheten, färska örter, persika och pomerans. Syran är hög och det här vinet osar elegans. Om man gillar ljusa roséviner så gillar man detta.

Läs fler reportage från Vinbanken här