VDP. Weinbörse - mässan för Tysklands toppviner
VDP. Weinbörse är en unik mässa för vinkritiker och bransch att bekanta sig med senaste årgången av Tysklands toppviner. Samt personerna bakom egendomarna.
”Alla som räknas är på plats”, säger en entusiastisk Joachim Heger från Weingut Dr. Heger i Baden. Han är på plats i Rheingoldhalle för att visa upp familjens viner. Det är mässa, den årligt återkommande VDP. Weinbörse i Mainz, en branschmässa som seglat upp som en av de mest viktiga att besöka. Skälet till engagemanget från branschen och internationellt är att VDP. Weinbörse är den första provningen av senaste årgången från hundratals tyska toppegendomar. I år var det dessutom jubileum för mässan som firade 50 år.
200 medlemmar i VDP
VDP. Weinbörse är som Hospice de Beaune, primörprovningen i Bordeaux eller Anteprime-provningarna i Italien en branschmässa för att presentera senaste årgången, ofta är det även det första tillfället för världens vinkritiker. Arrangemanget i Mainz hålls av VDP, Verband Deutscher Prädikatsweingüter. Organisationen grundades redan 1910 genom en sammanslagning av två lokalföreningar, den ena i Rheingau den andra i Rheinhessen. I den senare hette föreningen ”Verband Deutscher Naturweinversteigerer, VDNV”. Fritt översatt betyder VDNV, ”föreningen för tyska naturviner och auktioner”, ett namn som då det begav sig inte väckte samma känslor som idag. Framförallt i naturvinskretsar eller i diskussioner om klimatrelevans.
År 2024 har VDP 200 medlemmar som producerar vin i alla Tysklands 13 vinregioner. Producenter som ansöker om medlemskap får räkna med ett långdraget antagningsförfarande, ibland många år. Skälet till den långdragna ansökningstiden är att VDP vill säkerställa kontinuitet och trovärdighet hos medlemmarna, nya eller gamla. Som medlem förbinder man sig exempelvis att följa organisationens kvalitetsstandard, som att delta i årliga blindprovningar. Lägg till att från 1990 ska vingårdarna skötas ekologisk vilket bara det är en process som tar mellan 3 till 4 år att genomföra för dem som inte redan är eko-certifierade.
Vem kan vara med i VDP
De flesta men inte alla Tysklands toppegendomar är med i organisationen VDP. Anledningarna till varför man är det, kan som Joachim Heger pekar på vara att samarbete och gemenskap stärker det gemensamma syftet, att nå ut och berätta om vinerna. Å andra sidan, skälen till varför man står utanför är lika många som producenterna man frågar. Det finns dom som varit med och som gått ur, för att sedan komma tillbaka. En annan anledning kan exempelvis vara att pausa under en generationsväxling. Likaså är ansöknings- samt den årliga avgiften (baseras på egendomens arealer och antalet hektar av odlingar) höga vilket kan vara problematiskt för någon under en viss period. Flera av producenter jag talade med på mässan berättade att de för ungefär samma summa räknar tillbaka kostnaden i den egna marknadsföringen, inte sällan bara genom att vara med på den årliga vinmässan i Mainz.
VDP har sin bas i Mainz och organisationen arbetar långsiktigt. Att huvudkontoret är i en större stad förändrar inte att allt det handfasta metodiska arbetet utförs lokalt, nära vinodlarna. Medlemmarna i VDP är alla knutna till ett lokalkontor med en ansvarig som också fungerar som kontaktperson i Mainz.
VDP står för torra vita viner
Den första mässan hölls 1974. Om man jämför då och nu hittar man framförallt en stor skillnad och den är i vinernas smak. Ett VDP-betecknat vin är torrt. Så var det inte tidigare. Som när den första mässan hölls med totalt 10 utställare där alla var från Rheinhessen vars viner var mer eller mindre söta. Ytterst få var torra viner och än färre var röda. En VDP egendom kan mycket väl ha ett sött vin i portföljen. Men om vinet är sött är beteckningen en av de klassiska Prädikatsbeteckningarna (övergripande i tyska vinlagstiftningen). Så bara för att undvika eventuella missförstånd: alla tyska, naturligt söta viner är märkta med en Prädikatsbeteckning som graderar sötman i Spätlese, Auslese, Beerenauslese, Trockenbeerenauslese. Lägg till sällsynta Eiswein.
Mycket har förändrats på 50 år
En snabb genomgång av årets mässkatalog bekräftar hur viktig informationen om vinets smak verkligen är. De flesta, jag vågar mig till och med säga alla, av producenternas så kallade instegsviner som Gutswein (husets) och snäppet upp, beteckningen Ortswein (village) finns ”Trocken” på etiketten. För toppvinerna som är VDP. Erste Lage och VDP. Grosse Lage står istället "Qualitätswein trocken". På etiketten ser man informationen vanligtvis i mindre text då ett högklassigt VDP-vin förutsätts vara torrt.
Den andra stora skillnaden till 1974 är att det numer finns VDP vin från alla tyska vinregioner. Till skillnad från startåret då mässan var en lokal begivenhet för 10 producenter i Rheinhessen.
Steffen Christmann, ordförande för VDP och biodynamisk vinproducent med familjeegendomen Christmann i Pfalz, poängterar att VDP. Weinbörse utvecklats.
”Mässan har vuxit i omfattning och dess betydelse har stärkts de senaste 50 åren”, säger Steffen Christmann. Han avslutar, ”att konkurrensen ökat är känt. Därför måste vårt arbete fortsätta, vi behöver berätta mer men vi måste också visa upp våra viner. Tyska viner är på många sätt genuina och unika.”
Mässan levde upp till allas våra förväntningar
På årets VDP. Weinbörse deltog 191 av 200 medlemmar, vilket var ett rekord. Och på den 50-årsjubileumsfirande mässan kunde alla tillresta besökare som utställare, kritiker, yrkesskolor, sommelierer, inköpare samt andra intressenter aktivt delta i två fullmatade provningsdagar. Det bjöds dessutom in till utmärkta masterclassprovningar samt information om spännande nyheter och händelser.
Därför kom det inte som en överraskning när uppföljningen så småningom landade att så många som 4 000 journalister och skribenter rest till Mainz för att vara med på årets event.
Så visst, ingen vill missa VDP. Weinbörse i Mainz. Helt enkelt för att eventet tillhör den exklusiva grupp internationella mässor alla vill vara med på. Att Joachim Heger (som jag talade med i början av den här artikeln) var glad över den stora uppslutningen är med andra ord inte svårt att förstå.
Några av alla favoriter på mässan
Med nedslag i region Baden.
Missa inte producenten Salwey från Baden som är ny i Sverige sedan kort och vars första lansering släpps i TS den 7 juni. Vinet är Salwey Oberrotweil Chardonnay 2020 (90477), 285 kr.
Vad gäller röda viner från Baden rekommenderas vinerna från Weingut Dr. Heger, Freiherr von und zu Franckenstein, Andreas Laible (ej representerade i Sverige), Franz Keller, Heitlinger och Staatsweingut Freiburg. För att nämna några.
Om årgång 2023 i Tyskland
Skörden gick snabbt för att alla druvor mognade i princip samtidigt. Efter en ovanligt regnig sommar inledde september med rekordvärme. Många producenter skördade på natten och tidigt på morgonen, vilket är ovanligt i vinlandet Tyskland. Balansen i druvorna var på plats, med extrakt och mogen fruktsyra. Flera av vinmakarna på plats på VDP. Weinbörze i Mainz uttryckte optimism. De röda vinerna från 2023 som jag provade var av naturliga skäl fatprover då de fortfarande inte var buteljerade.