Col d´Orcia – det välkända vinhuset från hjärtat av Montalcino
När historia möter historia. Så skulle man beskriva den ansedda familjen Cinzanos köp av det anrika vinhuset Col d´Orcia i södra Toscana 1972. Sedan dess har familjen Cinzano, med greve Francesco Cinzano i spetsen, sett hur Brunello di Montalcino fått internationell stjärnstatus inom vinvärlden. Nu blickar sonen Santiago Marone Cinzano framåt mot en både oviss och spännande framtid.
Han är född i Schweiz, uppväxt i Chile, bor i Toscana men själv säger han att han är från Piemonte. Santiago Marone Cinzano hör till den ansedda familjen Cinzano och är mellanbarnet till greve Francesco Marone Cinzano. Om du känner igen efternamnet så är det för att familjen på 1700-talet började tillverka vermouth och varumärket Cinzano klingar starkt inom vin- och spritvärlden. I början på 1970-talet väljer familjen Cinzano, som hör hemma i Piemonte men som nu gjort sig ett namn runtom i världen, att köpa den anrika vingården Col d´Orcia strax söder om orten Montalcino i de sydligaste delarna av Toscana. Där och då inleddes en vinresa som i dag har lett till flera åtråvärda utmärkelser och ett högt ansedda inom vinvärlden.
– När jag växte upp så hade Brunello di Montalcino inte i närheten av det ryktet som vinerna har i dag. Nu är det annorlunda och Brunello di Montalcino har mycket bättre rykte. Vi rider på en våg där våra viner blir allt mer populära, samtidigt som det ligger väldigt mycket arbete bakom det här, berättar Santiagi Marone Cinzano i en intervju med Vinbanken i samband med ett besök i Stockholm.
"Det är väldigt mycket tradition"
Trots att han är 27 år så har han hunnit vara med under många skördar. Minnet är skarpt och han berättar med passion om hur skördarna från tidigt 2000-tal var samtidigt som flaskorna på bordet framför osar historia. Som barn till greve Francesco Marone Cinzano är han uppväxt i ett traditionellt italienskt hem där man har respekt för både dåtid och framtid.
– Man kan nästan säga att min pappa är tagen ur 1950-talet. Det är väldigt mycket tradition. Jag har aldrig sett honom gå utan skjorta, inte ens på stranden. Vissa saker ska alltid vara på ett visst sätt, berättar Santiago med ett leende på läpparna samtidigt som han betonar vilken enorm betydelse hans pappa haft för honom och hans resa inom vinvärlden.
Santiago Cinzano och greve Francesco Marone Cinzano.
– Jag har honom att tacka för enormt mycket. Han har verkligen banat väg för mig och jag har fått mycket respekt för att jag är hans son. Men det grundar sig även i att min pappa alltid visat respekt mot sina medmänniskor. Han har alltid varit ödmjuk och inte tagit något för givet.
Välkänd Brunello från Col d´Orcia
Vinhuset Col d´Orcia är i dag välkänt på den svenska marknaden, mycket tack vare sin symboliska etikett med ett välkänt familjevapen som många ansedda familjer i Toscana använt sig av. Vapnet består av sex kullar med en hand på toppen som pekar upp mot en stjärna. Med vinet Col d´Orcia Brunello di Montalcino har de etablerat sig på den svenska marknaden och är i dag ett av de mest populära vinerna från Toscana.
– Symbolen är väldigt viktig för oss. Handen som pekar mot stjärnan symboliserar att vi alltid strävar mot perfektion, och att göra så bra viner som möjligt.
För Santiagos del har han alltid velat vara en del av vinmakandet inom familjen. Hans syskon däremot valde en annan yrkesväg, även om hans två år äldre bror nu hittat tillbaka till familjeverksamheten, även om det är i en annan roll än som vinmakare.
"Räcker inte med att bli koldioxidneutrala"
– Filosofin hos Col d´Orcia har alltid varit att ha ett ganska ruralt samhälle. Vi vill låta naturen vara mycket som den alltid varit. Det finns djur på gårdarna, det är skog här och där och vingårdarna dyker upp lite här och var. Om man till exempel åker runt i Barolo så är det vingårdar överallt. I Montalcino så är det inte alls så utan det är en helt annan natur.
– Min bror har till exempel börjat brygga egen öl. Han har startat ett mikrobryggeri. Han är även planterat tusen akaciaträd så att vi kan bli koldioxidnegativa. För oss räcker det inte med att bli koldioxidneutrala, utan vi vill bli negativa. Vi har även börjat göra egen pasta, göra egen honung och en del annat, fortsätter Santiago.
Greve Francesco Marone Cinzano.
Den två år yngre systern har valt en helt annan väg. Hon arbetar i dag för FN i Nairobi, Kenya. Även om syskonen Cinzano kommer från en traditionsfylld familj med anor som går flera hundra år tillbaka i tiden, så känner Santiago att de alltid strävat framåt.
– Min pappa brukar alltid säga att vi inte ska ta något för givet. Bara för att Brunello di Montalcino är oerhört populärt i dag så innebär det inte att det kommer vara så om 20 år. Mycket kan hända. Och det är lite därför vi resonerar så som vi gör kring våra viner. Även när vi har dåliga årgångar så lyckas vi producera bra viner, och orsaken är helt enkelt att vi värdesätter arbetet i vingården. Vi väljer bara de allra bästa druvorna. Visst, vi hade kunnat tjäna mycket mer genom att tänka lite mer på kvantitet, men för oss är det allra viktigaste kvalitet.
Col d´Orcia Poggio al Vento görs enbart på bra årgångar
– En annan sak som min pappa brukar säga är att ett vin görs i vingården och inte i vinkällaren, vilket stämmer väl överens med min filosofi också.
Col d´Orcias prestigevin Brunello di Montalcino Poggio al Vento Riserva produceras enda på bra årgångar. Och även om Col d´Orcia har den tredje största ytan av vingårdar i Montalcino så hör man inte ens till en av de tio största producenterna av vin från området.
– Det är för att vi värdesätter arbetet i vingården. Vi köper aldrig in druvor från andra producenter, utan allt vi gör kommer från våra egna vingårdar. Vi vill ha koll på att kvaliteten på det vi producerar och lanserar är hög.
För den som inte är så insatt inom vinvärlden så är kanske Brunello di Montalcino inte de allra mest kända vinerna i världen, men inom Toscana har vinerna fått lite av kultstatus. Det unika mikroklimatet och jordmånen har gjort att nationaldruvan sangiovese, som lokalt kallas för just brunello, visar sig från sin allra bästa sida i de sydliga delarna av Toscana.
"Mål att bli helt hållbart certifierade"
– Vi försöker hela tiden ligga i framkant och försöka se hur framtiden kommer bli. Samtidigt värnar vi alltid om vår historia och det som gjort oss så framgångsrika. Man kan säga att vi står med ena foten i vår traditionsfyllda historia, medan vi med den andra foten står i den kreativa framtiden. Vi försöker hitta en balans, vara innovativa, försöka bli bättre på det vi gör samtidigt som vi håller fast vid vårt DNA.
– Mitt mål är att vi ska bli helt hållbart certifierade. I dag är 50 procent av våra vingårdar antingen helt ekologiska eller på väg att bli ekologiska. Min pappas dröm är att hela Brunello di Montalcino ska bli ekologiskt, och på så sätt bli världens första appellation som ställer krav på producenterna att vara helt ekologiska.
Som en del i sitt klimatarbete och hållbara satsning fick man fram den första brunellon på Systembolaget som var helt ekologisk. Även om Sverige är ett förhållandevis litet land jämfört med många andra länder som Col d´Orcia exporterar vin till så är vi i Sverige på väg att bli den största marknaden för producenten.
– Sverige är på väg att gå om USA faktiskt. Jag tror det beror på att vindrickarna i Sverige är mycket mer medvetna om varumärket och vinet. De är mer lojala. I USA till exempel kan en vinhandlare från ingenstans bestämma sig för att satsa på en helt annan brunello.
Vad ser du som er största utmaning på Col d´Orcia?
– Klimatet, utan tvekan. Det är vinvärldens största utmaning överlag. Vi måste hitta nya väger för att bli mer hållbara. Vi har sett hur mycket som hänt bara under åren som jag varit aktiv. Det händer enormt mycket, och även om vi kommer från en region och ett område som är fullt av historia så pratar vi också om framtiden och vilka vägar ska vi ta. Till exempel så pratade vi för inte alls länge sedan om det här med skruvkork mot naturkork, och vilka fördelar det faktiskt finns om man väljer skruvkork. Men konsortiet inom Montalcino tillåter inte ens skruvkork för Brunello di Montalcino.
– En annan sak som vi gör för att se till att vi förblir hållbara och att vi inte påverkas så mycket av dåliga årgångar är att vi omplanterar mellan två och fem procent av alla stockar varje år. På så sätt ser vi till att vi får en naturlig omplantering och att vi inte blir lika sårbara.
"Måste blicka framåt"
Familjen Cinzano som driver Col d´Orcia hör till en av de mest välkända inom den italienska vin- och spritindustrin. Med anor som går tillbaka till 1700-talet har de gjort sig ett namn inom branschen. Även om familjen sedan början på 1990-talet inte längre äger familjevarumärket Cinzano så har de ändå lyckats hitta en ny väg och nya möjligheter genom Col d´Orcia och Brunello di Montalcino.
– Snittkvaliteten på vinerna från Montalcino håller högre nivå än till exempel Barolo, enligt mig, men vi måste även blicka framåt och vara ödmjuka, samtidigt som vi värnar om det som gjort oss framgångsrika. Förhoppningsvis kommer allt fler lära sig uppskatta Brunello di Montalcino och vinerna som vi producerar hos oss på Col d´Orcia, avslutar Santiago Marone Cinzano.